Kotimainen musiikki menestyy Suomessa

Suomessa myydään vuosittain selvästi enemmän kotimaista kuin ulkomaista musiikkia. Samaan aikaan äänitteiden kokonaismyynti on kuitenkin pudonnut reilusti. Anssi Kelan ja Maija Vilkkumaan kaltaiset tähdet ovatkin jatkossa yhä tärkeämpiä tekijöitä levy-yhtiöiden menestykselle.

Äänitteiden kokonaismyynti on pudonnut parin viime vuoden aikana selvästi. Levymyynti pysyi pitkään yli 120 miljoonan euron vuosivauhdissa, mutta viime vuonna pudottiin alimmalle tasolle kuuteen vuoteen. Suomalainen erikoisuus on erityisen vahva kotimaisen musiikin menekki, joka onkin näillä näkymin nostamassa tämän vuoden kokonaismyynnin hieman viime vuotta paremmaksi. Kulta- ja platinalevylistoilla juhlivat nyt erityisesti täydestä tuntemattomuudesta nousseet esiintyjät kuten Don Johnson Big Band ja Pikku G, joista jälkimmäistä on myyty parissa kuukaudessa 44 000 kappaletta.

Eniten on tänä vuonna julkaistuista levyistä myyty Maija Vilkkumaan ja Yön albumeita, joista jälkimmäinen on ylittänyt jo 70 000 kappaleen rajapyykin. Kullan ja platinan takana on kuitenkin entistä raadollisempi bisness.

Sen, kuinka tämä vuosi kokonaisuudessaan sujuu, ratkaisee viime kädessä joulumyynti. Levy-yhtiöiden odotukset ovat korkealla, sillä syksyn aikana ilmestyy vielä suuri joukko ainakin aiemmin menestyneitä kassamagneetteja.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 15.08.2003)

Lue myös:

    Uusimmat