Oppimisvajeen lisäksi korona-aika on kasvattanut nuorten hyvinvointivajetta.
Koronapoikkeusaika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia, selviää MTV Uutisten ja Suomen rehtoreiden kyselystä.
Suomen lukiolaisten liiton puheenjohtaja Emilia Uljas ei ole tuloksesta yllättynyt.
– Oppimisvaje ja nuorten mielenterveyskriisi ovat suuria ongelmia, jotka tulisi taklata, Uljas sanoo.
Uljas pitäisi tärkeänä keinona tukiopetuksen lisäämistä myös toisen asteen opiskelijoille.
– Peruskoulusta tuttu konsepti, mutta lukioita ei ole velvoitettu tarjoamaan tukiopetusta opiskelijoille, vaikka he sitä kaipaisivatkin.
Aiheesta lisää: Korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia
Opiskelijat ovat joutuneet noidankehään
Etäopetuksen aikana sosiaalisten kontaktien puute on vaikuttanut jaksamiseen, mikä haittaa oppimista, mikä lisää uupumista entisestään. Uljaan mukaan nyt alkanut syyslukukausi on kriittinen.
