Kopterihankinnan tarjouspyynnöt loppusuoralla

Yhteispohjoismainen kuljetuskopterihankinta etenee loppusuoralla. Tukholmassa toimiva helikopterihankinnan projektihenkilöstö tekee parhaillaan laskelmia tarjouspyynnön lähettämiseksi eri helikopterivalmistajille.

Samaan aikaan, syyskesän ja alkusyksyn aikana, puolustusvoimien ja puolustusministeriön johto on Suomessa viestittänyt myös taisteluhelikopterien hankinnan tarpeellisuutta. Hankinnan valmistelua ei pääesikunnan mukaan kuitenkaan ole aloitettu. Yhteispohjoismaisessa kuljetushelikopterien hankinnassa ovat mukana Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska, joiden puolustusministerit ovat allekirjoittaneet yhteisostoa koskevan kehyssopimuksen.

-Lähtökohtana on, että tarjouspyynnöt kuljetushelikoptereista lähtevät marraskuun loppuun mennessä, toteaa kaupallinen neuvos Arto Koski puolustusministeriöstä. Työtä on vielä niin paljon, etteivät tarjouspyynnöt hänen mukaansa kovin paljon sitä ennen valmistu.

Mahdollisia helikoptereita


Niitä helikopterivalmistajia, joille tarjouspyyntö lähetetään, ei ole vielä lopullisesti päätetty.

-Valmistelun edetessä tehdään ratkaisu, kuinka monelle tarjouspyyntö lähtee, huomauttaa Koski. Lähtökohtana on, että se lähetetään niille, joiden tuotteet tulevat kysymykseen. Tarjouspyynnön voi joku valmistaja myös saada pyytämällä erikseen. Tässä vaiheessa on Kosken mukaan kuitenkin kaavailtu tarjouspyynnön lähettämistä noin kuudelle valmistajalle, eikä välttämättä näinkään monelle.

Tarjouspyyntöjen valmistelussa ovat edelleen mukana ainakin EH-Industries, GKN Westland ja Agusta kopterina EH-101, jota valmistetaan sekä Britanniassa että Italiassa, amerikkalainen Boeing CH-47:n uusimmalla versiolla, amerikkalainen Sikorsky Black Hawkilla ja uudella S-92:lla, ranskalainen Eurocopter Cougarilla sekä ranskalainen NH-Industries NH-90:n prototyypillään.

Yhteinen perusratkaisu

Suunnitelman mukaan ensimmäiset uudet, keskiraskaat kuljetushelikopterit otettaisiin käyttöön vuonna 2003, ja varsinaisesta hankinnasta päätettäisiin ensi vuoden aikana. Koptereiden määrä on haarukoitu 60-90 koneeseen, josta Suomen osuus olisi 20-30.

Hankinnassa etsitään ratkaisua konetyypistä, jonka kaikki neljä maata voisivat hyväksyä tiettyjen "dimensioiden" suhteen eli pääasiassa koon ja käyttötarkoituksen suhteen. Suomi tarvitsee koptereita joukkojen kuljetukseen, Ruotsi sekä joukkojen kuljetukseen että sukellusvenetorjuntaan, Tanska myös meripelastukseen soveltuvana sekä Norja pääasiassa sotalaivalta (fregatilta) tapahtuvaan operatiiviseen toimintaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat