Konkaripoliisi: Salon ryöstön takana mahdollisesti ammattirikollisia

Lounais-Suomen poliisin rikosylikomisario Teijo Ristola kertoo aamuisen arvokuljetusryöstön muistuttavan Suomessa aiemmin rahakuljetuksiin kohdistuneita ryöstötapauksia.

Konkaripoliisi: Arvokuljetusryöstön takana mahdollisesti ammattirikollisia 1:21

– Kyllä niillä on yhtymäkohtia toistensa kanssa. Tässä arvokuljetusauto on pysäytetty moottoritiellä, että ympäristö on hieman toisenlainen aiempiin verrattuna. Lähtökohtaisesti tapausta voidaan pitää törkeänä ryöstönä tai törkeän ryöstön yrityksenä, kertoo useita arvokuljetusryöstöjä tutkinut Ristola.

Ryöstetty arvokuljetusauto Turun moottoritiellä 0:33

Vuonna 2007 rikolliset onnistuivat viemään rahankuljetusautosta 1,5 miljoonaa Suomen Pankkiin siirrettävänä olleita rahoja Turussa. Osa tekijöistä jäi kiinni myöhemmin samana vuonna. Miehet olivat yrittäneet ryöstää toisen arvokuljetuksen Liedossa.

Molempien tapausten tutkinnassa mukana ollut Ristola kertoo, että vaikka aamun tapahtumien tutkinta on vielä lähtökuopissaan, isku vaikuttaa kaikin puolin tarkkaan suunnitellulta.

– Kaikki tiedot mitä olen tapauksen osalta saanut viittaavat siihen, että ammatti-ihmiset ovat olleet asialla.

Arvokuljetusten turvatoimet hyviä – parannettavaa silti riittää

Ristola kertoo, että Suomessa melko harvinaisia arvokuljetusryöstöjä on tehtailtu Ruotsissa suuremmissa määrin. Parantuneet turvatoimet ovat kuitenkin kitkeneet rikoksia.

– Kyllä tilanne sielläkin on parantunut huomattavasti. Ennaltaehkäiseviä toimintoja muutettiin siellä niin, että merkittäviä määriä rahoja ei saa enää kuljettaa. Jos rahoja kuljetetaan, turvatoimet on määritelty viranomaisten tahoilta. Se on ehkä vähentänyt ryöstöjä.

Rikosylikomisarion mukaan turvatoimia ryöstöjen estämiseksi on kohennettu myös Suomessa – kehitettävää kuitenkin vielä on.

– Viranomaisilla ja arvokuljetusyhtiöillä on hyvät keskusteluyhteydet. Turvatoimia parannettu koko ajan, ja niitä pohditaan ja mietitään. Tämä tapaus on kuitenkin osoitus taas siitä, että pohdintaa riittää vielä jatkossakin. 

Lue myös:

    Uusimmat