Konginkankaan bussiturman uhrit tunnistettu

Bussiturman uhrien henkilöllisyydet saatiin selville eilisen iltapäivän aikana. Viranomaiset eivät ole vielä kertoneet uhrien kotipaikkoja julkisuuteen.

Konginkankaan bussionnettomuuden uhrit on kaikki tunnistettu, kertoo ylilääkäri Jorma Teittinen Keski-Suomen keskussairaalasta. Eilisen iltapäivän aikana valmistunutta tunnistusta nopeutti se, että siihen saatiin asiantuntija-apua Helsingistä. Seuraavaksi poliisi ottaa yhteyttä kuolleiden omaisiin ja vie suruviestin.
-Aivan kaikkia omaisia ei ole vielä tavoitettu, Teittinen sanoo.

Viestiä vailla olevia omaisia ei ole Teittisen tietojen mukaan kuitenkaan kovin monta. Hän arvioikin, että poliisi saa suruviestit perille lauantai-illan aikana. Sen jälkeen poliisi voi julkistaa menehtyneiden nimilistan.

Onnettomuusbussin 38 matkustajasta Helsingistä oli kyytiin noussut 27, Tampereelta 6 ja Saarijärven suunnalta 3 ihmistä. Lisäksi bussissa oli matkaopas ja linja-auton kuljettaja.

Kaksi potilasta pois tehohoidosta

Loukkaantuneiden tila oli eilisen aikana parantunut niin, että hoidossa on enää kahdeksan potilasta aamun kymmenen sijaan. Yksi potilas on siirretty Töölön sairaalaan Helsinkiin ja yksi Tampereen yliopistosairaalaan. Lisäksi kaksi potilasta on voitu siirtää tehohoidosta vuodeosastoille. Kolme potilasta on edelleen tehohoidossa. Heistä kaksi on varsinaisessa tehohoidossa ja yksi tehostetussa tarkkailussa. Kaikkiaan vuodeosastoilla on viisi potilasta.

Onnettomuustutkintakeskus on jatkanut onnettomuuden syyn selvittelyä. Tutkinta onnettomuuspaikalla saatiin valmiiksi perjantaina, mutta tulosten analysointi vie vielä pitkään. Myös onnettomuusautojen romuja päästään tutkimaan, kun ne on ensin siirretty Jyväskylään.

Ajoneuvot tutkitaan tarkoin

Konginkankaan onnettomuusbussia tutkittiin Tikkakoskella koko eilinen turman yksityiskohtien selvittämiseksi. Onnettomuustutkintakeskuksen viisihenkinen tutkijaryhmä asetteli muun muassa irronneita penkkejä paikoilleen ja selvitti, millä tavoin penkit olivat repeytyneet irti. Päivän kuluessa lähes jokaisen penkin paikka saatiin selvitettyä.

Aamupäivällä tutkijat siivosivat linja-auton sisustaa irronneesta romusta: esimerkiksi lasinsirua kertyi arviolta muutamia kymmeniä kiloja. Vasta siivoustöiden jälkeen tutkijat pääsivät asettelemaan onnettomuuspakalta kerättyjä osia bussin ympärille. Lisäksi tutkijat valokuvasivat bussin pintavaurioita ja päättelivät, mikä niitä oli aiheuttanut.

-Esimerkiksi tässä missä seison näkyy bussin vasen kylki. Siinähän on melko selkeä reikä, johon on tullut terävä isku. Siinä on vihreää maalia; se nyt ihan ilmeisesti on peräkärryn aiheuttama, kuvaili Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Tuomo Karppinen tutkintapaikalta.

Rekan tutkimus vasta ensi viikolla

Rekan nuppi on siirretty autotalliin Jyväskylään, mutta sitä ei ole perjantain jälkeen katsottu tarkemmin. Myöskään perävaunua, joka on toisessa paikassa Jyväskylässä, ei ole valokuvattu tai tutkittu onnettomuuspäivän jälkeen. Linja-auton tutkimukset vievät Karppisen arvion mukaan vielä ainakin tämän päivän, minkä jälkeen siirrytään vasta rekan tutkimiseen.

-Kun luetaan silminnäkijöiden kertomuksia ja ehkä saadaan myös pelastuneiden kertomuksia, hyvin todennäköisesti täytyy uudestaan tulla tätä bussia katsomaan, Karppinen arveli. Hän muistelee käyneensä Estonia-tutkimuksen yhteydessä katsomassa laivan visiiriä jopa kolmisenkymmentä kertaa.

Pienikin yksityiskohta voi olla merkittävä


Karppinen arvioi, että pelkästään autojen tutkimiseen kuluu ainakin viikko. Varsinaista uutta tietoa on siten aikaista odottaa ennen ensi viikon loppua.

-Yritämme kartoittaa autojen vauriot mahdollisimman tarkasti, sillä etukäteen ei voi tietää, mikä kaikki saattaa lopulta olla merkityksellistä. Tutkintaryhmällä ei ole vielä kokonaiskuvaa autojen nopeuksista tai niiden renkaiden kunnosta. Karppisen havaintojen mukaan linja-autossa oli ainakin joissakin kohdissa lähes tuliterät renkaat.

-Myös rekan vetoauton renkaat näyttivät ainakin paikoin kohtuullisen hyviltä. Jokaisesta renkaasta ei ole kuitenkaan vielä systemaattista arviota. Autojen ajopiirturit odottavat niin ikään perusteellisempaa analyysiä, jotta niistä voidaan päätellä nopeus sekä nopeuksien vaihtelut. Piirturit lähetetään keskusrikospoliisille, jotta ajokiekosta saadaan tarpeeksi selkeä kuva.

Poliisi kokosi tietoa

Eilen jututettiin vain rekan perässä ajanut henkilöauton kuljettaja. Heinolalaismiehen tiedot eivät kuitenkaan tuoneet tutkintaan mitään uutta tietoa. Ylikomisario Veikko Stolt liikkuvasta poliisista kertoi perässä ajaneen kuitenkin kertoneen, että onnettomuusrekka olisi ennen törmäystä näyttänyt vilkkua. Siitä, mihin tämä havainto liittyy, ei ole tietoa.

Stoltin mukaan toistaiseksi jututtamatta ovat vielä turmapaikalle pian onnettomuuden jälkeen tullut rekkamies sekä linja-autossa olleet loukkaantuneet. Myöskään turmarekan kuljettajaa ei ole perjantaisen alustavan kuulemisen jälkeen tavattu uudelleen. Puhuttamista on tarkoituksella siirretty, koska on haluttu antaa asianosaisille miettimisaikaa. Stoltin mukaan matkustajia aiotaan jututtaa kuitenkin tämän päivän aikana.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 20.03.2004)

Onnettomuus on järkyttänyt suomalaisia ja moni on hakenut kriisiapua.
(Kymmenen uutiset 20.03.2004)

Ammattikuljettajat arvostelevat tiehallinnon liukkauden torjuntaa. He vaativat, että teiden talvikunnossapitoon panostetaan nykyistä enemmän.
(Kymmenen uutiset 20.03.2004)

Lue myös:

    Uusimmat