Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kompastuiko Mercedeksen F1-tiimi omaan nokkeluuteensa? – ”Nyt alkaa se nuorallatanssi, että riittääkö tämä mestaruuteen”

9:02Mercedeksellä"kriisitunnelma"Venäjän GP:n alla – näissä asetelmissa Sotshissa ajetaan tänä viikonloppunaOssi Oikarinen ja Niki Juusela keskustelivat Mercedeksen tilanteesta perjantaina MTV Uutiset Livessä./All Over Press
Julkaistu 28.09.2019 07:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen äkillisessä tason romahduksessa saattaa hyvinkin olla kyse katseiden suuntaamisesta jo tuleviin F1-kausiin, toteaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas tunnustaa Mercedeksen eriskummallisen huolen: auto tuntuu liian hyvältä

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedes otti kauden avauspuoliskolla jo tiukan otteen kuskien ja valmistajien mestaruuksista, mutta kesätauon jälkeen Ferrari on pyyhkinyt saksalaistiimillä lattiaa kolmessa kisassa putkeen.

Lewis Hamilton johtaa yhä kuskien MM-taistoa 96 pisteellä Valtteri Bottaksen jälkeen kolmantena oleviin Ferrarin Charles Leclerciin ja Red Bullin Max Verstappeniin. Valmistajien taistossa ero Ferrariin on myös mukavat 133 pistettä.

Ensimmäinen särö Mercedeksen kiiltävään kilpeen saatiin kuitenkin Venäjän perjantaiharjoituksissa, kun jälleen heikon alun viikonlopulle saanut tiimi paineli suoraan yhteiseen palaveriin eikä tallipomo Toto Wolffilta herunut luvattuja haastatteluita medialle.

– Kyllähän se kertoo, että jonkunlainen hermostuneisuus alkaa nousta ja pieni paniikki alkaa olla päällä, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee.

Kaksi ensimmäistä tappiota Belgiassa ja Italiassa menivät Ferrarin löytyneen suoranopeuden piikkiin, mutta kun mutkaisella Singaporen radalla tuli jälleen takkiin, Mercedeksessä alkoivat epäilykset loppukauden kulusta. Sotshin pettymys saisi jo paniikkinappulan pohjaan.

– Nyt tullaan Sotshiin, kaksi harjoitusta takana ja yllättäen Red Bullit ja Ferrarit menevät paljon paremmin kuin Mercedekset. Kyllähän se nyt vähitellen alkaa herättää porukkaa, Oikarinen sanoo.

– Ajo-ohjelma oli ihan täysin erilainen kuin normiperjantaina, ettei pystytty ajamaan pitkiä vetoja kovemmilla rengasseteillä, niin en tiedä, että onko siellä nyt pieni paniikki menossa.

Resurssit siirretty etuajassa tuleviin kausiin?

Onko Mercedes sitten sortunut tukevassa MM-johdossa lepsuiluun tai epäonnistunut viimeisissä päivityksissään? Tuskin sentään, mutta yksi selitys harvinaiselle voitottomalle putkelle saattaa olla siinä, että talli on suunnannut ennenaikaisesti katseensa jo tuleviin vuosiin.

– Ei se laiskuutta ole, mutta se on sitä normaalia resurssienhallintaa. Nyt ruvetaan tekemään jo 2020 autoa, ja sitten pitää muistaa, että 2021 on suuret sääntömuutokset tulossa, Oikarinen muistuttaa.

– Totta kai Mercedeksellä laitetaan ihmisiä jo tämänkin projektin kimppuun, jotta saataisiin mahdollisimman suuri etumatka siinä vaiheessa, kun säännöt muuttuvat, mutta nyt voi ollakin, että ollaan lyöty liikaa ihmisten työaikaa ja resurssia tuleviin vuosiin, ja tämä vuosi on jäänyt vähän liian vähälle.

– Nyt alkaa sitten se nuorallatanssi, että riittääkö tämä suorituskyky viemään tämän vuoden läpi – eli tuodaanko ne mestaruudet kotiin vai ei? Oikarinen toteaa.

Lisää aiheesta:

Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytEx-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"Mercedes kriisitunnelmissa Venäjällä: tallipomon tv-haastattelut peruttiin – Valtteri Bottas asteli vakavana palaveristaNäkökulma: Sisäinen turvallisuus ainoa uhka Mercedekselle – Ferrarin poppakonstit jo vähissäValtteri Bottaksen ongelmille löytyy muovipussia parempi selitys – raastaako Mercedes taas Ferrarin kyydistään pitkäjänteisellä työllä?Niki Juuselan kommentti: Mercedes haastajana Monzaan
F1MercedesValtteri BottasFerrariRed BullVenäjän GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"