Kommentti: Kun Jyväskylän pojat bisnesidean keksi: Sateenvarjosaattajista saarnaajiin

Helsingin messukeskus vilisi loppuviikon ajan maailmanluokan puhujia, bisnesguruja ja vaikuttajia. Maailma kävi meillä kylässä, mutta mitä jäi käteen?

Osa näistä talouselämän huipuista on kuin rock-tähtiä. Esiintymään lennätään mantereelta toiselle, lentokentältä käydään pyörähtämässä itse tapahtumassa, otetaan yleisö haltuun, kumarretaan ja poistutaan kohti seuraavia aplodeja. 

Moni tekee työtään täysipäiväisesti ja se näkyy. Tarinoita, esimerkkejä tai vitsejä kerrotaan opetusten väliin, vaikka muutoin julistus onkin kuin paremmankin saarnaajan suusta. 

Nordic Business Forumin nousu on ollut uskomaton. Nuori jyväskyläläiskaksikko järjesti kuusi vuotta sitten tapahtuman lähinnä kaveripohjalta muutamalle kymmenelle hengelle. Pääsyliputkin maksoivat vain muutaman kympin. Nyt Helsingin Messukeskuksen 5500 paikkaa (ja toinen samanmoinen määrä nettilähetyslisenssejä) myydään loppuun muutamassa hetkessä. Liput maksavat halvimmillaankin 890 euroa ja haltioitunut yleisö sanoo kirkkain silmin, että maksaisi vaikka puolet enemmänkin.

Ulkopuolelta katsottuna tapahtuma saattaa näyttääkin täysin hullulta. Istutaan salissa ja kuunnellaan kun nämä bisneselämän rocktähdet saarnaavat. Herrakansa vaikuttuu ja twiittaa kilpaa oppimaansa. 

Olin itse viime vuonna ensimmäistä kertaa seminaarissa ja myönnän että yllätyin. Ajatus saattoi ennakolta olla jotain edellisen kaltaista, mutta pari päivää puheita kuunneltuani olin vaikuttunut. Innostava, välillä hurmaantunutkin henki tarttui. 

Järjestäjien resepti on ollut tarjota aina vähän enemmän kuin asiakkaat osaavat odottaa. Välissä tarjoillaan koskettavia maailmanluokan esityksiä.

Myös yksityiskohdat on hiettu viimeisen päälle. Ensimmäiseksi ovimies kättelee ja toivottaa tervetulleeksi. Ruoka tarjoillaan tuhansille tunnissa, silti jonoja ei juurikaan synny ja kaikki nauttivat samalla livejazzista. Tai esimerkiksi kun kuvaajani juoksi vesisaateessa autolta tarvikkeita, juoksi nuori jakkupukuinen avustaja perään ja tarjosi sateen suojaa paluumatkalle. Kuvaaja halusi lähteä tämän jälkeen vesisateeseen uudestaankin.

Viime vuodesta halutaan parantaa ja tarjota vähän enemmän kuin vuotta aiemmin.  

Järjestäjät tähtäävät maailman parhaaksi yritysseminaariksi. Suunta on selvä ja oikea. Vauhti on sellainen, että ykköspaikan saavuttaminen aikataulussa alkaa tuntua kohta pettymykseltä. 

Puhujat ja puitteet alkavat olla maailman huipulla. Entä kuuntelijat, maamme yritysjohtajat ja businesselämän vaikuttajat? Kahden päivän innostus ja oppi ei voi mennä hukkaan. Yksittäinen tapahtuma vaikuttaa jo varmasti koko Suomen johtajuuteen ja johtamisen ymmärtämiseen.

Ratkaisevaa on kuinka hyvin opit osataan ottaa seminaarista mukaan ja jalkauttaa käytäntöön. 

Lue myös:

    Uusimmat