Kommentti: Bottaksen varjona vain yliluonnollinen Hamilton

Kiinan GP:n aika-ajojen perusteella voidaan viimeinkin julistaa varmaksi se iloinen tosiasia, että suomalaiskuskien tallit Mercedes ja Ferrari ovat tällä hetkellä käytännössä samalla viivalla suorituskykyä vertailtaessa.

Aika-ajojen keskellä näytti jopa mahdolliselta, että Ferrari nappaisi ensimmäisen voimaradan paalupaikkansa liki viiteen vuoteen tai että Suomeen olisi saatu ensimmäinen paalu sitten Heikki Kovalaisen Silverstonen onnistumisen kesällä 2008.

Sitten Lewis Hamilton avasi urut.

Tuntuu edelleenkin mystiseltä, millä Hamilton pystyy kerta toisensa jälkeen repimään viimeiset kymmenykset pois ajastaan. Mercedeksen ”turboruuvista” on riittänyt puhetta viimeisen kolmen vuoden dominoinnin ajan, ja tallin asevalikoimasta on pystytty sulkemaan pois niin jousitus- kuin bensakikat, mutta siitä huolimatta tiimi pystyy edelleen nostamaan tasoaan lähtöruutuja jaettaessa.

Vai löytyykö lisävaihde sittenkin ratin ja penkin välistä? Lewis Hamilton oli viimeisen aika-ajon osion molemmilla vedoillaan täysin suvereeni ja pystyi nostamaan omaa suoritustaan tarpeen tullen. Hänen henkiset heikkoutensa tulevat esiin yleensä kisan päätöksiä tehtäessä, mutta kelloa vastaan ajettaessa britti pystyy usein lähes yliluonnollisiin venymisiin. Sen sai monesti todistaa myös edellinen tallikaveri Nico Rosberg.

Mutta siinä missä vielä viime kaudella turboruuvista vääntäminen olisi tarkoittanut masentavaa lähes sekunnin marginaalia muihin, tällä kaudella Mercedes tarvitsee äärimmilleen venytetyn huippusuorituksen lyödäkseen Ferrarin alle kahdella kymmenyksellä. Tämä, jos mikä, on mahtavaa lajin kannalta.

Näin tasaisilla kärkiautoilla Suomeenkin saadaan vielä kisavoittoja tämän kauden aikana. Uskokaa pois.

Vielä Melbournessa Ferrarin todellisesta vauhdista oli vaikea sanoa muuta kuin, että lähemmäs he ovat tulleet. Nyt Shanghain voimaradalla voitiin viimeinkin todeta italialaisten pystyvän vastaamaan Mercedeksen vauhtiin. Mikä kausi tästä vielä saadaankaan.

Valtteri Bottakselle toinen eturivin paikan menettäminen saattoi tuntua kirpaisevalta, kun Sebastian Vettel oli Ferrarilla vain tuhannesosan parempi. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös hän pystyi ajamaan tuon 19 sadasosan sisään uransa 63. paalupaikan ajaneesta yhden kierroksen tappokoneesta. Viime kauden ylivoimaisella autolla Bottas olisi jättänyt Ferrarit kauas taakseen. Nyt Mercedes laski, että suomalaisen ajallinen tappio Vettelille tarkoitti pituusmittana 5,9 senttimetriä 5,5 kilometriä pitkällä radalla.

Bottas kertoi satsanneensa tänä viikonloppuna kisasäätöihin, mikä saattoi myös tehdä tuhannesosalla häviämisen hiukan mukavammaksi. Nastolalainen näytti jo Australian kisan lopussa, että pystyy kisavauhdissa haastamaan muut kärkiautot.

Jos sunnuntaiksi povattu sade jatkuu kisastarttiin asti, nähdään muuten myös ensimmäistä kertaa, millainen Valtteri Bottas on sadekelin kuljettajana. Nythän hänellä on jopa sellainen auto, jolla pystyy ajamaan sateessa. Williamsin sokeripala suli aina olosuhteiden muuttuessa kosteiksi.

Kimi Räikkösen kohdalla edelleen jatkuvat säätöongelmat olisivat ehkä jo helpottaneet, jos perjantain harjoituksista edes toinen olisi onnistuttu viemään läpi suunnitellusti. Aika-ajoissa kaikki näyttikin hyvältä, mutta ratkaisevassa osiossa Kimi kertoi auton muuttuneen aliohjaavasta yliohjaavaksi.

Tällaiset pulmat kertovat, että Ferrari on säätöjensä kanssa hyvin herkällä alueella. Radan lämpötila ei aika-ajojen aikana juurikaan muuttunut, mutta hienosäätöongelmat voivat viisaampien mukaan johtua hyvin pienistä eroista renkaiden lämpötiloissa ja ilmanpaineissa.

Australian GP:n lopputuloksen jälkeen täytyi hiukan ihmetellen todeta, että monet olivat jo täysin lannistuneita siihen, että yhteensä seitsemän kuljettajien maailmanmestaruutta voittaneet Hamilton ja Vettel olivat niin paljon suomalaisia tallikavereitaan parempia. Suomessa on tietysti totuttu kuskien olevan aina tiimikavereitaan parempia, mutta vielä on turhan aikaista heittää hanskoja tiskiin.

Näin tasaisilla kärkiautoilla Suomeenkin saadaan vielä kisavoittoja tämän kauden aikana. Uskokaa pois.

Lue myös:

    Uusimmat