Kolmen vuoden lukio tehokkain

Mitä kauemmin lukio kestää, sitä heikompia arvosanoja saadaan ylioppilaskirjoituksissa. Hajauttamisesta ei myöskään ole etua.

Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen Vattin mukaan lukio-opinnoissa kannattaa pyrkiä kolmen vuoden opiskeluaikaan. Ylioppilaskirjoitusten tulokset olivat heikompia lukioissa, joissa keskimääräinen opiskeluaika oli pidempi.

Suoritustaso ei myöskään näytä paranevan ylioppilastutkintoa hajauttamalla, sillä mitä harvempaan tutkintokertaan opiskelijat koulussa keskimäärin osallistuivat, sitä parempia olivat tulokset.

Nämä tiedot käyvät ilmi Vattin erikoissuunnittelija Tanja Kirjavaisen tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin nuorten lukiokoulutuksen tehokkuutta. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös muita keskeisiä ylioppilaskirjoitusmenestykseen vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelijoiden hyvä peruskoulumenestys selitti luonnollisesti vahvimmin ylioppilastutkinnon hyviä tuloksia. Vanhempien sosioekonomisen taustan vaikutus oli selvästi vähäisempi. Ylioppilastutkinnon hajauttamisen, opiskeluajan pituuden ja lukion opiskelijoiden taitojen heterogeenisuuden merkitys oli yhtä suuri kuin vanhempien sosioekonomisen taustan vaikutus.

Korkeammat opetuksen kustannukset eivät parantaneet suoritustasoa tämänkään tutkimuksen tulosten mukaan.

Opetus keskikokoisissa lukioissa halvempaa

Lukioiden keskikoon kasvattaminen 100 opiskelijasta 200 opiskelijaan näytti tuovan noin tuhannen euron säästöt opetuksen yksikkökustannuksiin. Kustannusten aleneminen jatkuu myös tämän jälkeen koulujen keskikoon kasvaessa, mutta vauhti on selvästi hitaampi.

Opetuksen kustannukset laskivat myös selvästi, kun opiskelijoiden määrä suhteessa opetushenkilökunnan määrään nousi 10:stä 20:een. Tätä suuremmillakin suhdeluvun arvoilla kustannukset alenivat, joskin selvästi vähemmän.

Lukiokoulutuksen järjestäjän koon kasvulla oli tulosten mukaan vain pieni kustannuksia laskeva vaikutus. Tutkimuksessa otettiin huomioon opiskelijoiden perhetausta ja lukio- ja peruskoulumenestys.

Tutkimuksessa vertailtiin myös tehokkuuseroja lukioiden ja kuntien välillä. Tutkimus oli Vattin ja Opetushallituksen yhteistyötä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat