Kokoomuksen kampanjatyyli yllätti SDP:n

SDP:n raportti etsii syitä huonoon vaalimenestykseen muun muassa vaalikampanjan negatiivisesta tyylistä, SAK:n mainoksesta ja uskottavuusongelmista.

SDP:n vaalitappiota ruotiva raportti on valmistunut. Satasivuinen raportti kirjaa laajasti syitä tappioon. Keskeisiä ongelmia oli uskottavuusvaje, ristiriita vaalikampanjan ja hallitustekojen välillä.

Puolue arvioi myös vaaliasetelman väärin. Päävastustajaksi aiottu kokoomus ei lähtenyt vastakkainasetteluun. SDP:n koko kampanja perustui liikaa negatiivisuuteen ja uhkiin.

- Erityisesti niin sanotut liikkuvat äänestäjät altistuivat tälle muutokselle, joka lupasi toivoa paremmasta tulevaisuudesta, eikä uhkaa pahemmasta tulevaisuudesta, totesi työryhmän puheenjohtaja Antti Kalliomäki.

SAK:n televisiomainoksen julkistaminen oli vaalitaistelun käännekohta. Raportissa todetaan, että mainoskohu niputti SDP:n ja SAK:n mielikuvissa yhteen.

SDP pyrkii nyt tiivistämään otettaan erityisesti toimihenkilöistä, opiskelijoista, lapsiperheistä ja nuorista. Raportin kritiikistä huolimatta puheenjohtaja Eero Heinäluoma ei tee irtiottoa SAK:sta

- Ei ole tarvetta ottaa etäisyyttä, mutta on tarve vahvistaa toimihenkilöpuolella SDP:n äänen kuulumista, Heinäluoma toteaa.

Raportti sivuaa Heinäluoman osuutta vaalitaistelussa. Heinäluomaa kuvataan asiantuntevaksi, mutta etäiseksi.

Raporttia käsitellyt SDP:n puoluehallitus ei kyseenalaistanut puoluejohdon asemaa.

- Yleistunnelma oli se, että puoluejohdolla on näytön paikka. Se on ihan selvää tällaisen vaalituloksen jälkeen, mutta näytön mahdollisuus pitää myös antaa, totesi Antti Kalliomäki.

Heinäluoma lupaa, että syksyllä SDP:n oppositiopolitiikkaa terävöitetään.

- Tarvitsemme lisää iloa, intohimoa ja itseluottamusta. Tällä kolmen i:n ohjelmalla SDP lähtee uuteen uudistusvaiheeseen, Heinäluoma lupasi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat