Kohu myy kirjaa, mutta ei aina

Syksyn kirjamyynti on parhaassa vauhdissa. Myynnissä on useita ns. paljastuskirjoja ja teoksia joita myydään sensaatioiden ja odotettavissa olevien paljastusten avulla.

Esimerkiksi intiimi kohu saattaa jopa kymmenkertaistaa kirjan myynnin. Pelkkä kohu ei kuitenkaa takaa kirjailijalle suurta palkkapussia. Akateemisen kirjakaupan johtaja Stig-Björn Nyberg, sanoo, että kirjoja tosiaan myydään ja ei myydä kohuilla.

- Jos on henkilö, jonka kaikki tuntevat ja hänellä on painoarvoa, niin silloin varmasti menee kaupaksi. Jos painoarvoa ei ole, kirja ei myy vaikka kuinka markkinoitaisiin, sanoo Nyberg

Akateemisen johtaja ottaa esimerkiksi Herlinien suvusta kertovan kirjan, josta kohuttiin joitain viikkoja sitten.

- Jos minun lapseni paljastaisivat minkälainen isä minä olen samalla tavalla, kun Herlinien lapset ovat kertoneet, kuka viitsisi ostaa sitä. Mutta kun on tällainen kansakunnan kaapinpäällä olleen miehen lapset, jotka kertovat, silloin siitä tulee jotain.

Nyberg arvelee, että tiedotusvälineiden kirjoittelu ja huomiojournalismi ei aina palvele kirjan myyntiä, vaikka paljastuksia olisikin tiedossa.

- Moni kohukirja puidaan jo loppuun mediassa, eikä siitä riitä mielenkiintoa ostopäätöksen tekemiseen.

Nybergin mielestä pelkkä mainontakaan ei riitä myymään kirjaa.

- Jos kirjassa on substanssia ja se on hyvin kirjoitettu, se on se, joka saa ostajat liikkeelle.

Viestintätutkija Esa Väliverrosen mukaan aikaisemmin kohupaljastuksilla oli tarkoitus herättää yhteiskunnallista keskustelua, nyt vain myydään kirjaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat