Kodintekniikan myynti hiljeni selvästi

Kodintekniikan tukkumyynti on ollut alkuvuonna selvässä laskussa. Elektroniikan tukkukauppiaiden tilaston mukaan kodintekniikkaa toimitettiin kaupalle tammi-kesäkuussa runsaan 2,5 miljardin markan arvosta eli 7,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän.

Markkamääräisen kasvun hiipumiseen on vaikuttanut myös se, että koveneva kilpailu on pakottanut yritykset laskemaan tuotteiden hintoja. Tukkukauppiaiden mukaan alalla olisikin tarvetta korottaa hintoja vähintään 10 prosenttia, kun luvassa on vielä lisäkustannuksia pidentyneiden takuuaikojen ja uuden sähkölaitteiden kierrätysjärjestelmän vuoksi.

Alkuvuonna myynti on ollut heikkoa varsinkin kulutuselektroniikan puolella, kun digi-TV:n tulosta hämmentyneet kuluttajat ovat lykänneet uusien televisioiden ja videonauhureiden hankintaa.

Elektroniikan tukkukauppiaiden toimitusjohtajan Pentti Karhun mukaan TV-kaupan odotetaan vilkastuvan selvästi, kun digiboksit ja digitelevisiot syksyn mittaan ehtivät markkinoille. Kauppiaiden optimismia pitää yllä myös se, että talouskasvun hidastuminen ei tuoreiden kyselyiden mukaan ole vielä horjuttanut kuluttajien uskoa oman talouden kehitykseen.

-Alkuvuosi meni miinukselle, mutta loppuvuodesta odotetaan paljon parempaa, jopa plusmerkkistä, Karhu sanoo.

Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan digi-TV:n katseluun tarvittavia digibokseja pitäisi tulla markkinoille heti syyskuussa. Lisäksi esimerkiksi vuokrattavia digibokseja markkinoiva ruotsalainen Boxer TV kertoo tähtäävänsä laajempaa tarjontaa joulumarkkinoille.

Digisanomaa kampanjalla

Tukkukauppiaat aikovat vauhdittaa digi-TV:n leviämistä syksyllä yhdessä muiden digitoimijoiden kanssa kampanjalla, jossa kuluttajille ja kauppiaille yritetään valottaa digi-TV:n hyötyjä.

-Tähän mennessä sen enempää kauppiaille kuin kuluttajille ei ole vielä täsmällisesti selkiintynyt, mistä digi-TV:ssä oikein on kysymys, Karhu arvelee.

Kuluttajien varautuminen digi-TV:n tuloon näkyy Karhun mukaan kuitenkin jo nyt mm. siinä, että ns. laajakuvatelevisioita hankitaan kiihtyvään tahtiin.

Kylmälaitteilla kysyntää

Myös matkapuhelinten myynti kääntyi alkuvuonna laskuun. Kappalemääräisesti toimitukset kauppiaille vähenivät melkein 10 prosenttia, markkamääräisesti yli neljänneksen.

Sen sijaan isojen kodinkoneiden kauppa on käynyt alkuvuonna mukavasti. Esimerkiksi pakastimia myytiin kappalemääräisesti 10 prosenttia vuoden takaista enemmän ja kuivauskaappien myynti kasvoi melkein 17 prosenttia. Karhun mukaan kylmälaitteiden kysyntää kasvattaa se, että niiden keski-ikä on meillä varsin korkea, 12-18 vuotta, ja vanhoja laitteita ollaan nyt kiihtyvään tahtiin vaihtamassa uusiin energiansäästömalleihin.

Pienistä kodinkoneista ompelukoneiden myynti kasvoi alkuvuonna reippaasti. Myös leivänpaahtimia ja hiustenkuivaajia toimitettiin liikkeisiin selvästi vuoden takaista enemmän. Sen sijaan parranajokoneiden myynti tipahti noin kolmanneksen ja vohvelirautojen melkein 70 prosenttia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat