Kodinkonemarkkinat pirstoutuvat vauhdilla

Kodinkoneteollisuus elää kovaa murroskautta. Ala on vasta 10 viime vuoden aikana alkanut siirtää tuotantoaan halpojen tuotantokustannusten maihin. Esimerkiksi Electrolux tähtää siihen, että parin vuoden päästä puolet sen tuotannosta tehdään Aasiassa ja Itä-Euroopassa.

Kodinkonemarkkinat jakautuvat vauhdilla halpalaitteisiin ja miltei ammattilaiskäyttöön tarkoitettuihin luksuskoneisiin. Kodinkonejätti Electroluxin pääjohtaja Hans Stråberg arvioi, että markkinoilla ei enää pärjää keskittymällä keskivälin tarjontaan.

- Markkinat segmentoituvat vauhdilla. Kuluttajat panostavat aiempaa enemmän koteihinsa, ja toisaalta myös halpatuotteiden markkinat kypsyvät nopeammin kuin mihin olemme tottuneet, Stråberg kuvailee.

Kodinkoneteollisuus elää kovaa murroskautta, sillä ala on vasta 10 viime vuoden aikana alkanut siirtää tuotantoaan halpojen tuotantokustannusten maihin. Maailmanmarkkinoiden kakkonen Electrolux tähtää siihen, että parin vuoden päästä puolet sen tuotannosta tehdään Aasiassa ja Itä-Euroopassa.

Electroluxissa uskotaan vahvasti, että entistä useampi kuluttaja valitsee kodinkoneensa painottaen niiden ympäristövaikutuksia. Siksi Stråberg muistuttaa mielellään, että yhtiö ehti aikoinaan ensimmäisenä tuoda markkinoille freonittoman jääkaapin.

- Emme yritä olla paavillisempia kuin paavi itse tai väheksyä tuotannon ympäristövaikutuksia. Mutta elinkaaritutkimusten mukaan kodinkoneiden ympäristövaikutuksista 80 prosenttia syntyy käytön aikana ja vain 20 prosenttia laitteen valmistuksessa, painotti Stråberg.

- Jos suomalaiset vaihtaisivat yli kymmenen vuotta vanhat kodinkoneensa uudempiin ja energiatehokkaampiin, se tarkoittaisi 200 miljoonan kilon vähennystä hiilidioksidipäästöihin ja 34 miljoonan euron säästöä energialaskussa, summasi Stråberg yhtiön laskelmia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat