"Klikkauskisa viihteellistää nettiuutisia"

MTV3 lanseerasi ensimmäisten mediatalojen joukossa omat internet-sivunsa päivälleen 15 vuotta sitten. Tässä ajassa on ehtinyt tapahtua paljon, esimerkiksi mtv3.fi-sivusto on kasvanut kokeiluhankkeesta yhdeksi Suomen suosituimmista verkkomedioista.

15 vuotta sitten elettiin suurta mullistusten aikaa, kun internet saavutti nopeasti tavalliset käyttäjät.

- Internet oli kukoistuksensa kynnyksellä, jos ajatellaan meitä tavallista mediayleisöä. Se oli myös suuren optimismin aikaa - ajateltiin, että nyt se netti tulee ja räjäyttää potin, muistelee viestinnän professori Pekka Aula Helsingin yliopistosta.

Aula arvelee, että ensimmäisten joukossa nettisivunsa julkaisseet mediatalot saivat osittain edelläkävijän maineen, mutta toisaalta ne joutuivat painimaan monien ongelmien kanssa.

- Voisin hyvin kuvitella, että siihen aikaan teknisiä asioita kehittäneet tyypit joutuivat hakkaamaan päätä seinään, jotta uudet ja innovatiiviset ratkaisut saatiin toimimaan, Aula sanoo.

Nettiuutisten taso moninainen

Nykyään netin uutissivuilla on paljon materiaalia: liikkuvaa kuvaa, linkkejä, mainoksia, yleisön mukaanottoa.

- Se on ennen kaikkea todella reaaliaikaista ja nopeaa. Toisaalta taas muodoltaan netti on hyvin samanlainen kuin 15 vuotta sitten - siellä on linkit ja pääuutiset ja televisiotiedot ja sää. Voi kuitenkin ajatella, että tietynlainen käyttäjäystävällisyys on parantunut, professori Aula sanoo.

Käyttäjäystävällisyyttä haittaa kuitenkin Aulan mielestä se, että moni sivusto on muuttunut markkina-areenaksi, jossa palkit vilkkuvat ja mainokset leijuvat.

Yleisön tuottaman materiaalin käyttö ei sekään ole yksiselitteisen hyvä asia.

- Paljon puhutaan siitä, että valta on siirtynyt mediataloilta meille tavallisille käyttäjille sosiaalisen median ja muiden palveluiden kautta. Siinä voi olla riskejä, muun muassa tunne kontrollin ja luotettavuuden menettämisestä, Aula pohtii.

Nettiuutisten taso on tällä hetkellä Aulan mukaan moninainen.

- Meillä on niin runsaasti mediaksi itseään kutsuvia tahoa nykyään. Olen myös huomannut, että mediataloilla on kauhea kilpailu saada lukijoita juuri omalle sivulleen, mikä on johtanut otsikkoanarkismiin. Ihmisiä houkutellaan klikkaamaan juttuja viihteen keinoin.

Televisio netissä, netti televisiossa

Aulan mukaan verkkomedia kehittyy entisestään, jopa ihan lähitulevaisuudessa.

- Se, mitä pidämme perinteisenä nettisivustona, muuttaa varmasti muotoaan, eikä vähiten sosiaalisen median ja muiden painostuksesta. Veikkaan, että seuraavaksi netti lähtee vahvemmin tietokoneesta ulos. Se tulee joka paikkaan.

Tämä tuo työtä myös mediayhtiöille, jotta ne pystyisivät tuomaan tarvittavat palvelut myös tietokoneiden ulkopuolelle. Aulan mukaan hiljalleen päästään eroon laitekeskeisestä ajattelusta, kun kaikki välineet yhdistyvät.

- Tulevaisuudessa televisio on netissä ja netti on televisiossa. On myös kiinnostavaa nähdä, tuleeko meille kolmiulotteinen netti joku päivä, tätähän on vähän veikkailtu, Aula sanoo.

Aula ei kuitenkaan ole vielä kuoppaamassa perinteisiä medioita kuten tv-uutisia ja printtimediaa. Niiden kuolemaa kun on veikkailtu jo kauan, mutta edelleen ne elävät ja voivat hyvin.

Katso Mona Niemelän juttu

Lue myös:

    Uusimmat