Klassikkokuosit paisuttivat Marimekon liikevaihtoa

Suureen suosioon noussut Unikko-kangas ja Marimekon muut klassikkokuosit paisuttivat yhtiön alkuvuoden liikevaihtoa. Yhtiö on pääsemässä tavoitteeseensa 20 prosentin liikevaihdon kasvusta.

Marimekon alkuvuoden 17,8 miljoonan euron liikevaihto oli lähes kolmanneksen parempi kuin vuoden 2000 tammi-kesäkuun liikevaihto. Yhtiön tulos ei noussut yhtä rivakasti. Rahoituserien jälkeinen tulos oli tammi-kesäkuussa 0,7 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edellisvuotiseen nähden reilun prosentin verran.

50 vuotta tänä vuonna täyttävän Marimekon vienti kasvoi alkuvuonna lähes 65 prosenttia. Erityisen hyvin veti Yhdysvaltain-vienti. Kotimaan osuus Marimekon myynnistä on edelleen noin 68 prosenttia, Euroopan 23 ja Yhdysvaltain viisi prosenttia.

Viestintäjohtaja Marja Korkeelan mukaan Unikko-kangas on ylivoimaisesti suosituin Marimekon painokankaista. Painokankaista tehtyjen vaatteiden hankkiminen on Korkeelan mukaan tällä hetkellä kansainvälinen trendi. Suomessa Marimekkoa ostetaan hänen mukaansa myös nostalgisista syistä.

Marimekko ennakoi aiemmin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna noin 20 prosenttia. Alkuvuoden hyvä kehitys antaa hyvän pohjan tavoitteen toteutumiselle, etenkin kun tekstiilituotteiden myynti perinteisesti vilkastuu vuoden loppupuolella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat