"Klassikkoainesta" - urbaanit ruokalegendat myrskyävät verkossa

Viisivuotias kääretorttu kohahdutti taas lisäainetietoisia mutta tarina ikuisesti säilyvästä elintarvikkeesta ei ole uusi.

- Juttuhan on täysin klassikkoainesta, toteaa Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä.

Mäkelä muistuttaa, että hyvä ja pahat ruokakohut levisivät jo ennen kuin Facebook teki avokadopastasta hitin ja muuttumattomana säilyneestä vilppulalaistortusta kuuluisan.

- Se mikä tässä ajassa on erityistä suhteessa aikaisempaan on se, että netti tuo maallikoiden näkemykset nopeasti esille. Sosiaalinen media on saanut aikaan aivan uudenlaisen vuoropuhelun asiantuntijoiden ja tavallisten kuluttajien välille, Mäkelä miettii.

Mistä tahansa ruoka- tai ravitsemustrendistä löytyy netistä helposti hyvin kirjavaa tietoa. Jokainen voi myös helposti sanoa mielipiteensä, sillä kaikilla on kokemusta ruuasta.

- Ruoka on alue josta on luonteva keskustella ja sosiaalinen media tekee sen mahdolliseksi yhä suuremmassa piirissä. Ruoka on myös sellainen elämämme osa-alue, johon meillä on vaikutusvaltaa.

Jokainen on ruokapöytänsä herra

Mäkelä uskookin, että ruoka kiehtoo siksi että, syömisensä osalta jokainen voi pitää narut omissa käsissään. Netti antaa myös jokaiselle ruokaintoilijalle mahdollisuuden haastaa asiantuntijoiden neuvot, mitä professori pitää hyvänä kehityksenä.

Villejä tulkintoja ja ylilyöntejä Mäkelä pitää hintana, joka koituu siitä, että joudumme koko ajan hakemaan tietoa massiivisesta infotulvasta ja toimimaan sen varassa. Hän sanoo seuraavansa mielenkiinnolla netin vaikutusta ruokakulttuuriin.

- Pidän tätä omanelämän asiantuntijoiden äänen nousemista todella kiinnostavana seikkana. On mielenkiintoista nähdä, millaisia erilaisia tulkintoja samasta informaatiosta tehdään.

Tietotulvasta syntyy myös tämän päivän urbaaneja ruokalegendoja - niitä samoja, joita on kerrottu kolesterolia alentavaa margariinia lusikalla syövästä mummosta ja karvahattuisesta miehestä, joka pyörtyi kaupan kassalla, koska yritti varastaa lakin alla pakastekanan. Viisivuotias supertorttu on ketjun uusin lenkki.

- Infotulva on muuttunut ruoka-asioissakin infomyrskyksi ja sosiaalisen median kautta aallot lyövät yhä voimakkaampina ja näkyvämmin.

Lue myös:

    Uusimmat