Kiviä kasataan kiskoille lähes viikoittain

Juniin ja junaratoihin kohdistuva ilkivalta on lisääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana merkittävästi.

Esimerkiksi viime keskiviikkona Laihian ratapihan laiturialueella ilkivallan tekijät yhdistelivät sähköjohtoja kiskosta toiseen. Kesäkuun puolivälissä taas Keravan ja Tikkurilan välillä sytytettiin aamuyöstä useita tulipaloja, jotka vaurioittivat turvalaitteita. Vantaan Rekolan aseman pohjoispäässä sijainnut sähkökeskus tuhoutui täysin.

- Junia töhritään sekä ulkoa että sisältä spraymaaleilla ja tusseilla. Lisäksi ikkunoita naarmutetaan terävillä esineillä, penkkejä rikotaan ja niin edelleen. Mutta erityisen huolestuttavaa on se, että kiskoille kasataan esteitä lähes viikoittain, pahimmillaan jopa päivittäin, kertoo VR-yhtymän turvallisuuspäällikkö Teemu Väänänen.

Kiskoille kasattavat esteet vaihtelevat kivistä puukasoihin ja polkupyörätelineisiin. Kun juna törmää kiskoille kasattuun esteeseen, seuraukset saattavat olla kohtalokkaat.

- Euroopassa junia on suistunut raiteilta sen vuoksi, että kiskoille on kasattu esteitä. Jokainen voi sitten itse miettiä, mitkä seuraukset näistä päähänpistoista voivat pahimmillaan olla, kuvailee Väänänen.

- Juuri eilen kuulin, että Edinburghissa, Skotlannissa, on ollut tilanne, jossa juna on suistunut kiskoilta tielle kasattujen esteiden vuoksi.

Kun juna ajaa esteen yli, se pysäytetään ja tarkistetaan. Näin ollen esteet aiheuttavat myös myöhästymisiä junien aikatauluihin. Joissain tapauksissa juna vaurioituu ja siitä aiheutuu korjauskustannuksia. Toisinaan taas koko junavuoro joudutaan perumaan, mistä aiheutuu niin ikään kustannuksia junaoperaattorille.

- Jos käytetään esimerkkinä Rekolan tuhotyötä joitain viikkoja taaksepäin Vantaan alueella, tihutyön kustannukset ovat satoja tuhansia euroja, kun huomioidaan kaikki korvausvaateet ynnä muut.

Ilkivallantekijät vain harvoin kiinni

Sekä junille että ratainfrastruktuurille ilkivaltaa tekevät jäävät vain harvoin kiinni.

- Poliisin eri tutkintaryhmien kanssa olemme selvittäneet, kuka tällaista ilkivaltaa tekee. Muutamissa tilanteissa on pystytty selvittämään tekoihin syyllistyneet henkilöt, mutta monesti he jäävät pimentoon, koska usein he toimivat yöaikaan asumattomalla alueella ja siksi silminnäkijähavaintoja on vaikeaa saada, kertoo Väänänen.

Ilkivallan tekijät ovat pääsääntöisesti nuoria, jotka tekevät tihutöitä ajattelematta tekoaan sen enempää. Väänäsen mukaan joissakin tapauksissa on kuitenkin selvitetty, että toiminnalla on tarkoituksellisesti haluttu aiheuttaa vahinkoa.

Junasurffaus saapunut myös Suomeen

Yksi toimintamalli, joka on kopioitu Euroopasta Suomeen on junasurffaus. Junasurffaaja liikkuu junan puskimilla, eli junan ulkolaidasta kiinni pitäen, asemien väliä.

- Pari kolme vuotta sitten Youtubessa alkoi olla eurooppalaisia videoita, joissa nuorisoryhmät liikkuivat junan puskimilla. Nyt tätä on nähty myös Suomessa. Osa surffaajista on saatu verekseltään kiinni, toteaa Väänänen.

Vaikka junasurffaajat eivät aiheutakaan suurta vaaraa junaliikenteelle, surffaajan oma henki on tässä leikissä vaarassa.

Lue myös:

    Uusimmat