Kirjakauppiaat: "Torjuntavoitto!"

Kustantajien kokonaismyynti laski seitsemisen prosenttia viime vuonna. Syynä on tietokirjojen myynnin romahdus. Kirjakauppojen myynti laski vähemmän, ja ne pystyivät hienoisesti lisäämään kaunokirjallisuuden myyntiä hyvän joulun ansiosta.

Kaunokirjojen myynti laahasi koko viime vuoden joitakin prosentteja edellisvuodesta jäljessä, mutta vilkas joulumyynti nosti lopulta kaunokirjallisuuden myyntiä noin kolme prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. -Jos suurennuslasilla katsoo, myyntikäyrä on nouseva. Tämä on torjuntavoitto, joka saatiin aikaan laadukkailla teoksilla.Uskon myös tähän vuoteen. Meillä on alalla osaamista ja asiakkaat ovat kirjallisuudesta kiinnostuneita, arvioi Kirjakauppaliiton puheenjohtaja Tuula Korte -siitä huolimatta, että kirjakauppojen kokonaismyynti laski 2,3 prosenttia.

-Tämä bisnes on vähän kuin kuusikauppaa, joulumyynnin merkitys on niin suuri, naurahtaa Suomen Kustannusyhdistyksen varapuheenjohtaja Pasi Vainio.

Kustantajien pikatilaston mukaan kokonaismyynti laski peräti 6,7 prosenttia. Merkittävin syy laskuun ovat tietokirjat, joiden myynti laski 8,7 prosenttia. Niitä painaa edelleen suurteosten myynnin lasku. Muistelmat, elämäkerrat ja asiaproosa myyvät edelleen, hakuteokset sen sijaan ovat siirtyneet nettiin.

Tietokirjojen osuus markkinasta on 37 prosenttia.

Kaunokirjallisuutta ja lastenkirjoja ostetaan paljon. Myös sarjakuvien ja oppikirjojen myynnissä kustantajilla on pienen pientä kasvua.

Alan suuri murhe on nuorten vähäinen lukuharrastus. Nuortenkirjoja myydään vuosi vuodelta vähemmän. -Meidän kaikkien pitäisi ponnistella nuorten lukemisen eteen. Se vaikuttaa suoraan koulutukseen ja sivistykseen, uskoo Tuula Korte.

Lue myös:

    Uusimmat