Kirjakaupat muuttuvat elämyksellisiksi, mutta hitaasti

Myllerryksiä kokenut kirjakauppa-ala joutuu jatkuvasti muuttamaan toimintamallejaan, huomioimaan asiakkaiden viihtyvyyttä ja tiukentunutta ajankäyttöä. Myös kirjakaupat haluavat nyt tarjota elämyksiä. Ulkomaisia trendejä sovelletaan meillä kuitenkin maltillisesti.

Suomalainen kirjakauppa aloitti toimintansa tasan 100 vuotta sitten Aleksanterinkadulla Helsingissä. Nyt kirjakauppaketjuun kuuluu 61 myymälää ja verkkokauppa.

– Toiset tulevat heräteostoksille hakemaan ideoita. Sitten on pikaisia tarveostajia, jotka haluavat nopeasti tiettyjä asioita. Molempia pitää palvella, kehitysjohtaja Kalle Peltola Suomalaisesta kirjakaupasta sanoo.

Suomessa seurataan alan ulkomaisia trendejä mutta maltillisesti, sillä markkinamme ovat pienet.

– Meillä on nyt kahvila muutamassa myymälässä kirjakaupan yhteydessä. Se on asia, joka on tullut ulkomailta. New Yorkin, Tokion tai Lontoon hyvät ideat ja hienot toteutukset eivät välttämättä ole kuitenkaan kaupallisesti järkevästi toteutettavissa Suomessa, Kalle Peltola uskoo.

Kun kirja nousee puheenaiheeksi, siihen reagoidaan heti. Erityisen tärkeää on, että lukijat pääsevät lähelle kirjailijaa. Sen katsotaan olevan oleellinen osa kirjakaupan tunnelmaa.

Lue myös:

    Uusimmat