Kiristyvä kilpa ajaa sähköyhtiöt yhteistyöhön

Voimatori Oy aloittaa 25 pääasiassa kunnallisen sähköyhtiön valtakunnallisen markkinoinnin. Kilpailun kiristyminen ajaa varsinkin pienemmät sähköyhtiöt yhteistyöhön. Ensi vuonna myös kuluttajat pääsevät kilpailuttamaan sähkön myyjiä. Menestyäkseen sähköyhtiöiden on pakko yrittää nostaa profiiliaan ja kehittää palvelupaketteja asiakkaille.

Voimatorin markkinointiketjuun mukaan tulevilla yhtiöillä on toimitusjohtaja Jukka Rouhiaisen mukaan noin 400 000 asiakasta. Periaatteena on, että sähköyhtiöt jatkavat sähkön myyntiä edelleen omissa nimissään ja Voimatori antaa tukea markkinoinnissa.

Voimatori perustettiin jo vuonna 1995 hoitamaan sähköyhtiöiden markkinasähkön hankintaa. Hankintayhteistyössä on mukana 38 pääasiassa kunnallista sähköyhtiötä ympäri Suomea. Niiden vuotuinen sähkönmyynti on lähes yhdeksän miljardia kilowattituntia. Useimmilla on varsin vähän omaa sähkön tuotantoa.

Ennusteiden mukaan kilpailun kiristyessä Suomen yli sata sähköyhtiötä ryhmittyvät 7-10 sähkönhankinta- ja myyntiyhtiöksi. Pienten kunnallisten sähköyhtiöiden Voimatori Oy on niistä yksi. Imatran Voiman ympärille syntynee toinen ryhmä ja Vattenfallin ympärille kolmas.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat