Mainos

F1

F1Kansikuva

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kimi Räikkösen Alfa Romeolla alkavat nyt vaikeat ajat – MTV Urheilu listasi F1-sarjan tiimit järjestykseen alkukauden perusteella

11:14
Videolla C Moren F1-tiimi ennakoi Azerbaidzhanin GP-viikonloppua.

F1-tallien väliset voimasuhteet elävät viikonlopusta toiseen, mutta kolmen ajetun GP-viikonlopun jälkeen eroista voidaan vetää jo joitain johtopäätöksiä. Kimi Räikkösen Alfa Romeo -tallin taistelu kilpailijoita vastaan on tuonut tällä kaudella lisää mielenkiintoa sarjan keskikastiin, mutta missä Alfa menee tällä hetkellä suhteessa kilpailijoihin? MTV Urheilu listasi kaikki F1-sarjan kymmenen tallia järjestykseen alkukauden kunnon perusteella.

1. Mercedes

Ykkösestä tai oikeastaan koko kärkitriosta ei ole tällä hetkellä epäselvyyttä. Mercedeksen piti saada täksi kaudeksi aiempaa kovempi haaste Ferrarilta, mutta kausi on käynnistynyt jopa viime vuosia hurjemmalla ylivoimalla Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen vietyä kaksoisvoitot niin Australiassa, Bahrainissa kuin Kiinassakin.

2. Ferrari

Australiassa hiukan mystisten ongelmien takia karusti Mersun kyydistä jäänyt Ferrari näytti Bahrainissa, että nopeutta siltä kyllä löytyy, mutta voimayksikön luotettavuus ei yksinkertaisesti kestänyt aavikolla reviteltyä kyytiä. Siispä taso laski taas Kiinaan tultaessa Ferrarin lähdettyä kolmanteen kisaan hiukan maltillisemmin. Sebastian Vettelin ja Charles Leclercin välille muodostunut taistelu vie lisäksi liikaa ajatustyötä pois vauhdin parantamisesta.

3. Red Bull

Viime vuosien trendi aika-ajojen takamatkasta ja kisasunnuntain yllätysvalmiudesta näyttää jatkuvan entisellään, vaikka moottori on vaihtunut välissä Renault’sta Hondaan. Ferrari on yhä reilusti edellä yhden kierroksen vauhdissa, mutta kisavauhti näyttää yllättävänkin hyvältä. Viime kausina tiimi on herännyt taistelemaan voitoista lähinnä loppukauden kisoissa, joten alkukauden hyvä tilanne povaa parempia sijoituksia jo kesän kisoihin. Red Bull on kuitenkin ollut pitkälti yhden kortin varassa, sillä Pierre Gasly ei vielä Kiinassakaan pystynyt vastaamaan Max Verstappenin vauhtiin.

4. Renault

Surkeasti kaksi ensimmäistä viikonloppua läpi kontannut Renault väläytti Kiinassa aika-ajovauhdillaan. Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg valtasivat neljännen lähtörivin, ja vaikka edellä olevaan Red Bulliin eroa jäi nopeilla kierroksilla vielä lähes sekunnin verran, muu keskikasti ei pysynyt enää kyydissä. Moottori on silti yhä älyttömän epäluotettava, ja kahden auton yhteensä kuudesta kisalähdöstä vain kaksi on saatu ruutulipulle asti. Tehdastiimin resurssit alkavat kuitenkin vähitellen purra.

5. Alfa Romeo

Kiinan viikonloppu otti Kimi Räikkösen tallin osalta pientä takapakkia alkukauden kehityksessä, kun aika-ajovauhti oli tilastojen valossa koko keskipakan heikointa. Kisassa Räikkönen onnistui silti jälleen tuomaan tiimin pisteille. Tallikaveri Antonio Giovinazzi ei ole tässä onnistunut vielä kertaakaan, minkä takia Renault ohittikin jo Alfa Romeon MM-pisteissä. Alkukausi on aina pienten tallien iskunpaikka eikä Alfa Romeolta ole nähty talvitestien varsin valmiin pakettinsa esittelyn jälkeen kovinkaan suurta kehitystä, joten muiden vauhdissa pysymisen kanssa tulee jatkossa kiire.

6. McLaren

Kahden ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella McLaren olisi voinut olla korkeammallakin, mutta Kiina oli täydellinen mahalasku. Tulokaskuski Lando Norris säväytti kauden ensimmäisessä aika-ajossa kahdeksannella sijallaan ja nousi Bahrainin kisassa peräti kuudenneksi. Harjoitusten kisavauhti ei ole luvannut kummoistakaan sunnuntaina, mutta ilman Renault-moottorin ongelmia MM-pisteitä voisi olla enemmänkin ja sijoitus valmistajien sarjassa sitä kautta seitsemättä parempi.

7. Haas

Ennen Renault’n Kiinan iskua Haas oli aika-ajojen neljänneksi nopein tiimi sekä Australiassa että Bahrainissa. Molemmat kuskit, Kevin Magnussen ja Romain Grosjean, ovat murtautuneet kärkikymmenikköön kauden jokaisessa aika-ajossa, ja silti taskussa on kisoista vain yksi kuutossija. Grosjeanilla pistepotti on jäänyt nolliin teknisten ongelmien ja kolaroinnin takia, kun taas Magnussenilla vauhti ei ole Melbournen jälkeen riittänyt 13. sijaa ylemmäs. Näin kaksijakoista autoa ei tällä hetkellä F1-varikolta löydykään.

8. Toro Rosso

Vaikka MM-pisteissä Red Bullin kakkostiimi on viimeistä edellinen, niin potentiaalinsa puolesta Toro Rosso on ollut sijoituksiaan parempi. Kisavauhti on ollut erityisen hyvää, minkä ansiosta auto on tuotu joka kisassa vaikeistakin lähtökohdista aina viimeisille pistesijoille. Aika-ajovauhdissa Toro Rosso oli Kiinassa keskikastin paremmalla puoliskolla. Daniil Kvjatin ja Alexander Albonin epävarmuus kuskikaksikkona on silti muita kilpailijoita suurempi. Se syö paljon tarjolla olleita pisteitä matkan varrelta.

9. Racing Point

Resurssitilanne on mennyt parempaan suuntaan, mutta silti tuloksenteko on ollut heikompaa kuin aikoina, jolloin Force India keikkui konkurssin partaalla. Pistesija on tasaisella kisasuorittamisella tullut joka kisassa, mutta aika-ajossa saldona on vain yksi paikka kolmososiossa ja silloinkin tuloksena oli vain Sergio Perezin kymmenes sija. Lance Stroll on tällä hetkellä selvästi heikko lenkki jäätyään jo seitsemän kertaa putkeen ykkösosioon. Mercedes-moottorilla tilanteen pitäisi olla nykyistä näkymää parempi.

10. Williams

Tästä surullisesta tilanteesta ei tämän kauden aikana nousta enää mihinkään. Kun Williams jää kierroksella kaikista edellä ajavista autoista, on suunnittelutyö mennyt täydellisesti pieleen. Tasainen maaliin pääseminen, tosin rankasti varman päälle pelaamisen ansiosta, on ollut ainoa positiivinen seikka alkukaudesta. Eri asia on, mitä Williams näillä saamillaan kilometreillä pystyy tekemään.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja