Kilpailuvirasto: Laajakaistamarkkinoilla kilpailuongelmia

Kilpailuviraston mukaan laajakaistapalvelujen markkinoilla on kilpailuongelmia. Teleyhtiöillä ei välttämättä ole esimerkiksi julkista hinnastoa operaattorituotteelle ja palvelun hinnoittelu saattaa olla kohtuutonta.

Laajakaistamarkkinoilla voidaan erottaa tukku- ja vähittäismarkkinat. Kuluttajat hankkivat Internet-yhteyden palveluoperaattorilta (vähittäismarkkinat) ja palveluoperaattori hankkii verkkokapasiteettia verkko-operaattorilta (tukkumarkkinat).

Viraston mukaan kilpailuongelmia on ilmennyt lähinnä tukkumarkkinoilla, joissa pulmia aiheuttaa paikallisten teleyhtiöiden määräävä markkina-asema. Pulmat liittyvät hinnoitteluun julkisten hinnastojen puuttuessa. Selvityksen mukaan vähittäismarkkinoilla kilpailu pääosin toimii hyvin. Tehostaakseen kilpailun toimivuutta virasto on lähettänyt Suomessa ISDN- tai laajakaistapalveluja tarjoaville teleoperaattoreille kannanoton, jossa se muistuttaa kilpailulainsäädännön vaatimuksista. Muihin toimiin virasto ei tällä erää ryhdy, mutta aikoo puuttua tilanteeseen jos kilpailuhaittoja vastedes esiintyy.

Kilpailuviraston mukaan tärkeintä on jatkossa turvata se, että laajakaistapalveluja hankkivilla asiakkailla on sekä tukku- että vähittäistasolla riittävästi vaihtoehtoisia palveluja ja palvelun käyttöön tarvittavia laitteita. Myös hinnoittelun ja toimitusehtojen tulee viraston mukaan olla kilpailulakien mukaiset. Kilpailuvirasto aloitti laajakaistamarkkinoita koskevan selvityksen saatuaan lukuisia yhteydenottoja, joissa epäiltiin laajakaistaisten datayhteyksien markkinoilla esiintyvän sellaisia saatavuus- ja hinnoitteluongelmia, jotka viittaisivat kilpailun toimimattomuuteen.

Laajakaistayhteys tarkoittaa nykyisin käytännössä ADSL-tekniikkaa käyttävää yhteyttä, joka on nopeampi kuin digitaalinen puhelinverkko ISDN. Kotitalouksissa laajakaistaa käytetään lähinnä Internet-yhteyksiin. Kilpailuviraston mukaan Suomessa on noin 100 000 ADSL-liittymää.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat