Kilpailuvirasto: Kauppa jyrää ruokateollisuutta ostovoimallaan

Kilpailuviraston mielestä kaksi suurta päivittäistavarakauppaketjua käyttää hyväkseen valta-asemaansa ostaessaan tavaroita toimittajilta.

Virasto pitää kyseenalaisina vastikkeettomia markkinointirahoja ja riskien siirtoa tavarantoimittajille. Suomen päivittäistavaramarkkinoita hallitsevat S-ryhmä ja Kesko, joilla on yhteensä noin 80 prosentin markkinaosuus.

Kauppa nappaa yhä isomman siivun kuluttajan ruokalaskusta, eikä se Kilpailuviraston mukaan tapahdu täysin reilulla pelillä.

Isoa ja vahvasti keskittynyttä ostovoimaa käyttävät kauppaketjut pystyvät jyräämään tavarantoimittajia useilla tavoilla, joita voi pitää terveen kilpailun kannalta kyseenalaisina, virasto katsoo tiistaina julkistetussa selvityksessään.

– On selvää, että alan käytäntöjä koskeville jatkotoimille on aihetta. Samalla pitää korostaa, että mitään karkeita kartellityyppisiä kilpailunrajoituksia ei tullut ilmi, Kilpailuviraston ylijohtaja Juhani Jokinen sanoi.

"Markkinaraha nostaa esteitä"

Kilpailuvirasto saattaa puuttua ainakin kaupan perimiin markkinointimaksuihin, jotka närästävät isoa osaa tavarantoimittajista. Erikoistutkija Tom Björkrothin mukaan peräti kolmannes elintarviketeollisuuden edustajista katsoo, ettei saa maksuille mitään muuta vastiketta kuin sen, että tuote ylipäänsä pääsee kaupan hyllylle.

– Tämä voi nostaa hintoja, sillä tavarantoimittajat siirtävät markkinointikulut hintoihin. Käytäntö on myös omiaan nostamaan markkinoille tulon esteitä uusille ja pienille yrityksille, Björkroth sanoi.

Hänen mukaansa on kyseenalaista, onko vastikkeettoman markkinarahan periminen terve kauppatapa.

Tässä selvityksessä siitä valittivat varsinkin S-ryhmän tavarantoimittajat. K-kaupalta hyllyrahan vastikkeeksi irtosi useimpien mielestä ainakin näkyvyyttä kaupan mainonnassa ja kampanjoissa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat