Kilpailu eettisten lahjojen markkinoilla kiristyy

Joulu on antamisen aikaa, mutta monella lahjansaajalla on tavaraa jo liikaa. Virtuaaliset lahjat hyväntekeväisyyteen ovat nousseet suosituksi vaihtoehdoksi, ja tarjonta laajenee jatkuvasti.

Ensimmäisenä markkinoille tuli Kirkon Ulkomaanapu (KUA), jonka Toisenlaisia lahjoja on myyty jo vuodesta 2005. Idea lainattiin sisarjärjestö Christian Aidilta Britanniasta.

Lahjavuohista, -kanoista ja -puuntaimista tuli menestys. Moni pyöreitä vuosia täyttänyt on löytänyt lahjapöydältään kokonaisia vuohikatraita.

Pitkäaikainen markkinajohtaja tuntee kilpailun nahoissaan, kun muutkin järjestöt alkavat yhä laajemmin tarjota aineettomia ja eettisiä lahjoja, joita on helppo ja nopea ostaa netistä. Tänä vuonna myynti yksityishenkilöille laskee, arvioi KUA:n varainhankinnan koordinaattori Marjut Martin. Yrityslahjoitukset taas kasvavat.

- Luulen, että lama on vaikuttanut lahjoituksiin, mutta myös se, että tarjontaa on näin valtavasti.

Järjestön tavoite tämän vuoden keräykselle on 1,3 miljoonaa euroa Toisenlaisen lahjan kautta. Vuohia siihen sisältyy noin kymmenentuhatta.

- Kööpenhaminan ilmastokokous on ainakin meillä nostanut ympäristölahjojen suosiota. Viisitoista puuntainta on noussut toiseksi suosituimmaksi lahjaksi, Martin sanoo.

KUA jakaa lahjat teemoihin kehitysmaissa tehtävän työn mukaan. Teemoja ovat ympäristö, vesi, katastrofiapu, koulutus ja toimeentulo. Lahjoihin annetut rahat jaetaan 20 kehitysmaahan KUA:n paikallisille kumppaneille, jotka hoitavat rahojen jakamisen eteenpäin paikallisella tasolla.

Markkinointia ja valistusta

Uusi tulokas markkinoilla tänä vuonna on kehitysmaiden lapsia tukeva Plan, jonka Usko Lapsiin -kampanja on ollut näkyvästi esillä. Söpöt piirretyt lapsihahmot keräävät lahjoituksia viidestä eurosta tuhanteen.

- Meillä ei ole vuohia tai kanoja, koska työmme perustuu ihmisoikeuksiin, kertoo Planin tuotepäällikkö Raisaleena Tokkola.

Tokkolan mukaan kiinnostus on ollut suurta ja kampanjan nettisivuilla on ollut vilkasta. Hän kertoo, että kampanjalla voidaan rahan keräämisen lisäksi antaa kansalaiskasvatusta ja tehdä kampanjan tavoitteista konkreettisia.

Tokkola arvelee, että virtuaalisista lahjoista on tullut pysyvä osa kansalaisjärjestöjen toimintaa.

- Järjestö toisensa jälkeen on ottanut tämän käyttöön ja varmaankin ottavat, jos pystyvät työtään jollain tavalla paketoimaan.

Pelastusarmeija luottaa pataansa

Mutta perinteisetkin keräykset ovat voimissaan. Kotimaan vähävaraisten apuun suunnattu Pelastusarmeijan joulupata toimii sekä kaduilla että internetissä. Molempien patakeräysten tuotto on vuosi toisensa jälkeen noussut.

Pelastusarmeija ei kuitenkaan ole lähtenyt tuotteistamaan apuaan, kertoo PR-sihteeri Sirkka Paukku.

Nettipadan lahjoituslistat ovat netissä näkyvillä, joten keräyksessä on syntynyt kilpailuhenkeä eri yhteisöjen ja ryhmien välille, kun ihmiset voivat haastaa toisiaan mukaan.

Jo 12 jouluna toiminut nettipata on ollut erityisesti nuorten suosiossa. Se lähti aikanaan käyntiin hieman sattumalta.

- Alun perin se alkoi, kun yksi poika halusi tehdä meille tämän. Olimme siitä hyvin kiitollisia, Paukku kertoo.

Viime vuonna joulupatakeräys tuotti netissä yli 280000 euroa. Perinteisiin joulupatoihin kertyi yli 1,1 miljoonaa euroa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat