Kiista työnjaosta pysäytti laivat Kotkassa

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT saartaa kahta laivaa Kotkan satamassa. Taustalla on kiista siitä, kuka saa kiinnittää konttialusten lastit. AKT:n mukaan työ kuuluu ahtaajille, ei merimiehille.

Satamaoperaattorit ry on vienyt asian työtuomioistuimeen. AKT:n mukaan saarrot jatkuvat, kunnes varustamot lakkaavat rikkomasta sopimuksia.

AKT:n ja satamaoperaattoreiden pitkään jatkunut kiista konttilaivojen lastinkiinnityksestä on äitynyt työtaisteluksi. Ahtaajat kieltäytyvät käsittelemästä kahden aluksen lasteja Kotkan satamassa.

AKT:n mukaan varustamot rikkovat kansainvälisiä sopimuksia.

- Varustamot eivät ole reagoineet meidän asiaamme, joten olemme pakotettuja saartamaan nämä konttilaivat, jotta asiassa päästäisiin neuvottelupöytään, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

AKT:n mukaan sopimuksissa on kohta, jossa varustamoita on kielletty teetättämästä lastinkäsittelytyötä merimiehillä ilman paikallisen ammattiliiton kanssa tehtyä sopimusta.

EK: Tavara seisoo, vienti kärsii 

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan ahtaajien ja varustamoiden riidasta kärsii eniten kolmas osapuoli: Suomen vientiteollisuus.

- Kärsijänä tästä riidan taistelutoimenpiteestä on kolmas täysin syytön osapuoli. Jos laivat eivät liiku, tavara ei liiku, ja meidän toimitusvarmuus heikkenee ja sillä tavalla vaarannetaan vientiteollisuudessa olevien suomalaisten työpaikat, sanoo EK:n johtaja Ilkka Oksala.

AKT:n mukaan liitto yrittää nimenomaan suojella suomalaista työtä. 

- Kun teetätetään työ merimiehillä, jotka eivät saa edes kansainvälisten säädösten mukaista minimipalkkaa, puhutaan harmaasta taloudesta. Jos EK on sitä mieltä, että se sallii harmaan talouden suomalaisissa satamissa, niin ihmettelen heidän kannanottoaan suuresti.

Satamaoperaattorit ry on vienyt asian työtuomioistuimeen. AKT:n mukaan saarrot jatkuvat, kunnes varustamot lakkaavat rikkomasta sopimuksia.

Lue myös:

    Uusimmat