Kiinalaiset matkapuhelimet eivät myy kotimaassaan

Kiinalaiskuluttajat eivät tunnu luottavan kotimaassa valmistettuihin matkapuhelimiin, vaan hankkivat mieluiten ulkomaisen merkkituotteen kuten Nokian tai Motorolan.

Kiinalaiset matkapuhelinten valmistajat ovatkin katkeria, sillä heillä olisi kotimaassaan maailman suurimmat ja nopeasti kasvavat markkinat. Kiinan tunnetuimpia kotimaisia kännykkävalmistajia ovat muun muassa Ningo Bird, China Kejian ja TCL Group. Kotimaisten valmistajien osuus on vain yhdeksän prosenttia tuontikännyköihin verrattuna eivätkä analyytikot usko markkinaosuuden vauhdikkaaseen kasvuun edes lähivuosina.

Vuoteen 2005 mennessä kiinalaisvalmisteisten kännyköiden uskotaan yltävän noin viidenneksen osuuteen tuontituotteisiin verrattuna. Tätä nykyä Kiinassa on jo 136 miljoonaa kännykänkäyttäjää ja määrä kasvaa viidellä miljoonalla kuukausittain. Jo pienenkin markkinasiivun valloittaminen tarkoittaisi merkittävää lisäystä kiinalaisyhtiöiden myyntilukuihin.

Investointipankki JP Morgan on arvioinut, että Kiinassa myydään tänä vuonna 69 miljoonaa kännykkää, joiden keskihinta on 1500 juania eli noin 181 dollaria. Markkinoiden kokonaisarvoksi tulisi näin 12,5 miljardia dollaria. JP Morganin laskujen mukaan Nokian osuus Kiinan kännykkämarkkinoista on 25-27 prosenttia, Motorola pääsisi reiluun kolmannekseen ja perässä tulevat saksalainen Siemens, korealainen Samsung ja ruotsalainen Ericsson. Suurin osa näidenkin valmistajien puhelimista on valmistettu Kiinassa.

Kiinalaiset hintatietoisia

Mitä useampi kiinalainen kännykän hankkii, sitä hintatietoisimmiksi kuluttajat tulevat. Parhaiten kiinalaisille ovat käyneet kaupaksi 1500 juania tai sen alle maksavat puhelimet, joiden markkinaosuus on kasvanut 60 prosenttiin viime vuoden 20-25 prosentista. Kiinalaisvalmistajat eivät juurikaan pysty hyödyntämään hintakilpailua, sillä ulkomaiset voivat painaa hintoja paikallisten yhtiöiden tasolle.

Päinvastoin kuin yleensä, kännykkämarkkinoilla kiinalaiset eivät pysty kilpailemaan hinnoilla. Yksi syy heikkoon hintakilpailuun on kiinalaisen kännykkäteollisuuden lyhyt historia, joka ulottuu vain parin vuoden taakse. Lisäksi kiinalaisyritykset joutuvat ostamaan perusteknologiaa kuten siruja Motorolan kaltaisilta kilpailijoiltaan.

Kiinalaisyritykset odottavatkin, että ne pääsevät todella mukaan kilpailuun asiakkaista seuraavan sukupolven matkapuhelinten yleistyessä. Gsm-teknologiaan ne eivät enää ehdi mukaan, mutta CDMA-puhelimissa ne uskovat hankkivansa kotimaassaan jo selvän markkinajohtajuuden. Esimerkiksi Pekingissä kaikkiaan 19:sta CDMA-puhelimia valmistavasta yhtiöstä Motorola on ainoa ulkomainen.

(MTV3-STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat