Kierrätyksen uniikki suunta

Onko kuluneella paidalla tai rikkinäisellä tennismailalla enää mitään käyttöä? Plan-B tuotemerkin mielestä on. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukseen kertyneet vanhat vaatteet ja tavarat saavat Irina Aardemäen ja Anna Holopaisen ideoimina kokonaan uuden elämän.

Kierrätyskeskuksesta sai alkunsa myös tuotemerkki Plan-B:n tarina. Trashion-idea ja Plan B -tuotemerkki syntyivät muotoilija Anna Holopaisen, mainostoimisto Toukokuun ja Kierrätyskeskuksen yhteisenä hankkeena. Plan B on Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n uusi, uniikki vaate- ja huonekalumallisto.

Irina Aardemäen intohimona ovat vanhat kankaat ja vaatteet.

- Käytän vaatteisiin Kierrätyskeskuksen ei myyntiin meneviä materiaaleja. Huivit ovat suosikkejani, joten vaatteista tulee värikkäitä! Yhdistelen mielelläni ja paljon erilaisia kangaslaatuja. Jotkut vaatteista syntyvät hetkessä, toiset muutamassa tunnissa ja joidenkin kanssa voi mennä päiviä. Housuista voi tulla hame, verhoista taas mekko. Minä etsin ja ideoin, Kierrätyskeskuksen osaavat ompelijat toteuttavat, Aardemäe kertoo tuotemerkin nettisivuilla.

Anna Holopainen puolestaan kohdistaa luovuutensa vanhoihin esineisiin, joista hän loihtii täysin uudenlaisia käyttöesineitä.

- Osa ideoista lähtee jostakin yksittäisestä esineestä, toiset taas siitä, että joitain tavaroita on Kierrätyskeskuksen varastoissa vaikka kuinka paljon, ja ne olisi kiva saada käyttöön tavalla tai toisella. Työpajalla ideoita tulee tekijöiltä, ja yhdessä niistä muokataan tuotteita. On luontevaa tehdä hommaa Kierrätyskeskuksessa, jonka kautta kulkee valtava määrä tavaraa, missäköhän muualla olisi paremmat mahdollisuudet etsiskellä ja löytää, Holopainen selventää ajatustaan.

Plan B Boutique on avattu Lönnrotinkatu 45:ssä Kierrätyskeskuksen myymälätiloissa.

Lähteet: Kierrätyskeskus, www.plan-b.fi
Kuvat: Heidi Piiroinen

Lue myös:

    Uusimmat