Kiasma on keväällä pop

Uusi realismi nousi kuusikymmenluvulla ei-esittävän taiteen vakavaksi haastajaksi Suomessakin. Valokuvat, painokuvat ja mainosten visuaalinen kieli lainattiin sumeilematta maalaustaiteen käyttöön, mitä erilaisimmista esineistä koostettiin veistoksia ja lopulta ylitettiin myös taiteiden rajoja happeningien avulla.

Kiasmassa huomenna avautuva näyttely Popcornia ja politiikkaa - taiteen aktivistit esittelee teoksia, jotka valottavat 1960-luvun merkitystä nykytaiteessa. 1960- ja 70-lukujen teoksille on haettu rinnakkaisia töitä uusimmasta nykytaiteesta. Esillä on noin 70 taiteilijan teoksia.

Popin kuvakieli tarttui suomalaisten tietoisuuteen erityisesti vuoden 1964 Venetsian biennaalista, jolloin taidesuunnan tunnetuimpiin edustajiin kuuluva yhdysvaltalainen Robert Rauschenberg voitti näyttelyn pääpalkinnon.

Hitaammatkin ehtivät saada käsityksen popin ja muiden ajankohtaisten ilmiöiden luonteesta seuraavana vuonna Tukholman Moderna museetin järjestämässä näyttelyssä Heijastukset näkyivät pian. Nuorten näyttelyssä vuonna 1966 Paul Osipow, Leo Lindsten, Pekka Mäkinen ja Risto Vilhunen esittelivät kukin Andy Warholin inspiroiman autokolariaiheisen maalauksen. Heidän kaikkien töitään on esillä Kiasman näyttelyssä.

Näyttelyn teosten teemoihin kuuluvat muun muassa seksuaalinen vapautuminen, yhteiskuntakriittisyys, ympäristönsuojelu sekä utopiat ja teknologiausko. Mukana edellä mainittujen taiteilijoiden lisäksi ovat muun muassa Chris af Enehielm, Niilo Hyttinen, Kari Jylhä, Heli Rekula ja tietenkin Harro Koskinen, jonka maalattu puureliefi Sikamessias vuoden 1969 Nuorten näyttelyssä nostatti oikeusjutun.

Oikeus tuomitsi sekä taiteilijan että näyttelyn arvostelulautakunnan sakkorangaistukseen jumalanpilkasta. Popcornia ja politiikkaa -näyttely on esillä ensi vuoden kevääseen saakka.

(MTV3-STT)
Kiasma

Lue myös:

    Uusimmat