KHO hylkäsi Salon seudun moottoritievalitukset

Korkein hallinto-oikeus on jättänyt tutkimatta tai hylännyt kaikki valitukset liikenneministeriön päätöksestä, jolla on vahvistettu valtatie 1:n rakentaminen moottoritieksi Paimion ja Halikon kuntien alueella.

Valittajina olivat Salon Seudun Luonnonsuojeluyhdistys, halikkolainen Hajalan Metsästysseura sekä kuusi yksityishenkilöä. Salon Seudun Luonnonsuojeluyhdistys vaati valituksessaan liikenneministeriön päätöksen kumoamista ja mm. uutta ympäristövaikutusten arviointimenettelyä Paimio-Muurla -moottoritiehankkeelle. Yhdistyksen mukaan mm. moottoritiestä ainutlaatuisen arvokkaalle luonto- ja kulttuuriympäristölle aiheutuvat haitat ovat jääneet selvittämättä. Lisäksi tieviranomaisten väitettiin käyttäneen moottoritiehankeen perusteluissaan virheellisesti hyväkseen kansainvälisen liikenteen kasvuodotuksia.

Salon Luonnonsuojeluyhdistys muistutti myös, että moottoritiehankkeen Halikonjoen ylityskohdassa oli kesällä 1996 tavattu pikkuapollo-perhonen ja ruisrääkkä, jotka ovat luonnonsuojelulain ja Euroopan unionin luontodirektiivin tarkoittamia uhanalaisia lajeja. Hajalan Metsästysseura ja yksityishenkilöt olivat pääkohdissa yhtynet luonnonsuojeluyhdistyksen valitusperusteisiin. Korkein hallinto-oikeus on keskiviikkona antamassaan ratkaisussa jättänyt Salon Luonnonsuojeluyhdistyksen valituksen tutkimatta.

-Yhdistys ei omista tai hallitse maa- tai vesialuetta kysymyksessä olevan moottoritiehankkeen välittömässä läheisyydessä. Ministeriön päätös ei muutenkaan myös yhdistyksen valituksen perusteet huomioon ottaen koske yhdistyksen etua tai oikeutta sillä tavalla, että yhdistyksellä olisi oikeus valittaa ministeriön päätöksestä, sanoo KHO.

Oikeus muistuttaa, että yhdistyksen vaatimukset on kuitenkin voitu ottaa huomioon, koska muiden valituksissa liikenneministeriön päätöstä oli vaadittu kumottavaksi samoin Salon Seudun Luonnonsuojeluyhdistyksen esittämin perustein. KHO:n mukaan moottoritiehankkeesta laaditussa ympäristövaikutusten arviomenettelyssä on tarpeellisessa määrin esitetty myös hankkeen ympäristöä koskevaa selvitystä sekä esitetty toimenpiteitä haitallisten ympäristövaikutusten ehkäisemiseksi tai rajoittamiseksi.

-Myöskään luonnonsuojelulaki sen enempää kuin Euroopan yhteisön luonnonsuojelua koskevat säädökset eivät ole esteenä tiesuunnittelun vahvistamiselle, sanoo KHO päätöksessään.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat