Keskusta lupaa: Enää ei karkaa mopo käsistä

Keskusta saattaa muuttaa painopistettään seuraavissa vaaleissa - rahallisen panostamisen sijaan puolue aikoo keskittyä kampanjointiin kansalaisten parissa.

- Tässä on ollut sellainen kilpavarustelun kierre kampanjoinnissa jo useita kymmeniä vuosia, ja se on viime aikoina kärjistynyt. Nyt pitäisi asettaa vastakkain raha ja jalkatyö, sanoo keskustan puoluesihteeri Timo Laaninen Huomenta Suomessa.

Laaninen korostaa, että puolue tarvitsee toki rahaa, mutta näissä asioissa keskusta aikoo vedota omiin kannattajiinsa. Vaalirahakohun jälkeen kun moni julkisesti puolueita tukenut liikemies on ilmoittanut vetäytyvänsä leikistä.

- Viime kerralla mopo karkasi käsistä kaikilta, ja kaikki polttivat näppejään. Se ei kuitenkaan ole koko kuva, sillä kohurahojen osa kaikista vaaleihin käytetyistä varoista on korkeintaan prosenttiluokkaa, eli ei tässä kuitenkaan mitään dramaattista muutosta ole tapahtunut, Laaninen painottaa.

Esimerkiksi liikemies Arto Merisalon paljastuksiin ja sanomisiin Laaninen ei halua ottaa kantaa.

- Tässä puhutaan nyt esimerkiksi vuosien takaisista automatkoista. Kun en ole ollut itse paikalla, en halua ryhtyä erotuomariksi. Vähän kyllä ihmetyttää, miksi tätä samaa keskustelua aletaan pyörittää uusista yksityiskohdista.

"Vaaleissa ei ole kyse rahasta"

Edessä on kahdet suuret vaalit, ensi kevään eduskuntavaalit ja vuoden 2012 presidentinvaalit. Keskustan talous on puhuttanut, mutta Laaninen ei halua antaa vielä arviota puolueen taloudellisesta tilasta.

- Olemme saaneet selvityksen, jossa kokonaiskuva on hahmottumassa. Suositus oli, että kokonaiskuvan saamiseksi täytyy tehdä vielä konsernitilinpäätös, jota ei ole aiemmin tehty. Sitten vasta pystyy vastaamaan kunnolla kysymykseen keskustan taloudesta, puolueen puoluesihteeri Timo Laaninen.

- Mutta ei vaaleissa ole rahasta kysymys. Kysymys on Suomen suunnasta ja siitä, miten yhteiskuntaa kehitetään. Puolueet esittävät omat vaihtoehtonsa, ja me keskustassa teemme erittäin huolella tätä ohjelman valmistelutyötä. Viestintäkampanjat ovat viimeinen silaus, se kysyy sen rahan minkä kysyy.

Laaninen kertoo, että rahankäytön ja keskustan vaalituloksen välillä on melkeinpä käänteinen korrelaatio.

- Parhaat vaalitulokset eivät siis ole tulleet suurimmilla vaalibudjeteilla, päinvastoin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat