Keskon voitto kasvoi 31 prosenttia

Kesko-konsernin liikevaihto oli alkuvuonna 3 376 miljoonaa euroa, mikä on 7,5 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna. Konsernin voitto ennen satunnaisia eriä kasvoi 30,6 prosenttia.

Kesko

Kesko-konsernin liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 7,5 prosenttia 3 376 miljoonaan euroon. Konsernin voitto ennen satunnaisia eriä oli 70,4 miljoonaa euroa eli 30,6 posenttia enemmän kuin viime alkuvuonna. Tulos osaketta kohden oli 0,47 euroa (0,39 euroa), ja oma pääoma osaketta kohden oli 14,49 euroa (14,67 euroa).

- Konsernin liikevaihto kasvoi erityisesti ulkomaan toimintojen sekä Rautakeskon ja VV-Auton kotimaan toimintojen ansiosta. Liikevaihto kasvoi kotimaassa 4,6 prosenttia ja ulkomailla 40,9 prosenttia, kerrotaan Keskosta.

Ruokakeskon tulos heikentyi. Sen liikevoitto oli 17,0 milj. euroa (30,4 milj. euroa). Liikevaihto oli 1 790 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 3,0 prosentin kasvua. Ruokakeskon luvut johtuvat konsernin mukaan markkinointi-, tietojärjestelmä- ja kauppapaikkapanostuksista.

Muut Keskon toimialat Kaukomarkkinoita lukuun ottamatta paransivat tulostaan.

Toinen vuosineljänneksen voitto 50,4 miljoonaa euroa

Konsernin toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 1 827 miljoonaa euroa eli 8,1 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Konsernin voitto ennen satunnaisia eriä huhti-kesäkuussa oli 50,4 miljoonaa euroa (41,5 milj. euroa). Konsernin liikevoitto oli 44,1 milj. euroa (34,4 milj. euroa).

Tulos osaketta kohden toisella vuosineljänneksellä oli 0,34 euroa (0,29 euroa).

"Loppuvuonna liikevaihdon kasvu vähintään markkinoiden kehitystä vastaava"

Kesko arvioi, että loppuvuoden aikana konsernin toimialat ja konsernin liikevaihto kasvavat kotimaassa vähintään markkinoiden kehitystä vastaavasti.

- Yrityskaupoista ja toiminnan laajentamisesta johtuen kansainvälisen myynnin ennakoidaan kasvavan etenkin Baltiassa noin 30-40 prosenttia.

- Kesko-konsernin voitto ennen satunnaiseriä tulee ylittämään viime vuoden tason, vaikka tuloskehitystä rasittavat voimakkaat panostukset markkinointiin ja kauppapaikkoihin.

(MTV3)

(Talousuutiset 06.08.2003).

Lue myös:

    Uusimmat