Keskon pääjohtaja: Nettikaupan vetovoima arvoitus

Keskon pääjohtaja Matti Honkala ei usko, että päivittäistavaroissa nettikauppa tulisi voimakkaasti yleistymään. Hän ennakoi verkkokaupan Suomessa lähivuosina saavuttavan enintään runsaan viiden prosentin osuuden vähittäiskaupasta. Se olisi arviolta lähes 10 miljardia markkaa.

Hiiri

Ennusteet verkkokaupan osuuden kasvusta vähittäiskaupassa vaihtelevat ennustajasta riippuen. Hurjimmat arviot on esittänyt Microsoftin Bill Gates, joka on ennustanut viidenneksen vähittäiskaupasta siirtyvän verkkokaupaksi. Honkala on Gatesia huomattavasti varovaisempi arvioidessaan nettikaupan tulevaisuutta. Hän arvelee, että tietokonealan miehenä Gatesilla on hiukan omakin lehmä ojassa puhuessaan suurista osuuksista.

Verkkokauppaa jo 30-vuotta

-Useimmiten tietokonealan asiantuntijat ovat epäonnistuneet rankimmin ennustaessaan oman alansa kehitystä. Päivittäistavaroissa nettikauppa ei käsittääkseni kustannussyistäkään tule voimakkaasti yleistymään. Suomalaisissakin pilottikokeiluissa on itse asiassa kysymys kotiinkuljetuksen modernista tilausmuodosta, joka ei vielä logistisesti ohita kiinteää myymälää, Honkala sanoo.

Kotkassa Kymenlaakson kauppakamarin syyskokouksessa puhunut Honkala muistutti, ettei nettishoppailu sinällään ole mitään uutta. Sähköistä tiedonsiirtoa ja kauppaa yritysten välillä on Suomessa tehty jo kolme vuosikymmentä. Sähköinen verkkokauppa on ainoastaan laajentunut siten, että sen tuomat mahdollisuudet ovat käytössä myös kuluttajilla.

-Alan tunnettu asiantuntija Johan Helsingius on sanonut, että kaikki ennusteet yli kahden vuoden ovat turhia. Kukaan ei tarkkaan voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kannattaa ehkä enemmän uskoa futurologeja kuin varsinaisia asiantuntijoita tässä asiassa, Honkala sanoo.

"Kiinteät myymälät" edelleen tarpeen

Koska osuudet eri tavararyhmissä vaihtelevat verkkokaupassa suuresti, Honkala arvelee, että joidenkin ryhmien osuus voi nousta useaan kymmeneen prosenttiin koko alan kaupasta. Jonkun tavara-alan kauppa voi jopa valtaosaltaan siirtyä verkkoon.

-Joka tapauksessa ennakoin verkkokaupan osuuden jäävän niin alhaiseksi, että kiinteän myymäläverkon uudistamisen ja kehittämisen on jatkuttava aktiivisena. Ajatus, että myymäläverkkokehitys voisi tämän takia jopa kokonaan pysähtyä, ei ole vielä todellisuutta pitkään aikaan, Honkala sanoo.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat