Keskisuomalainen perustaa lukija-asiamiehen toimen

Sanomalehti Keskisuomalainen perustaa lukija-asiamiehen toimen. Asiamiehen tehtävänä on vahvistaa journalismin eettisyyttä ja edistää sanomalehden ja lukijoiden vuoropuhelua. Lukijat voivat kääntyä lukija-asiamiehen puoleen esimerkiksi silloin, kun kokevat joutuneensa lehdessä eettisesti väärin kohdelluiksi eikä toimitus ole oikaissut asiaa.

Presidentti Martti Ahtisaari pohti lukija-asiamiehen tarvetta suomalaisissa viestimissä Keskisuomalaisen haastattelussa kaksi vuotta sitten. Presidentti sanoi tuolloin, että lukija-asiamies voisi olla sanomalehden korostettu ilmaus pyrkimyksestä korkeatasoisen lehdistöetiikan noudattamiseen. Päätoimittaja Erkki Laatikainen kertoo, että ajatusta on pohdittu lehtitalossa presidentin haastattelusta lähtien. Laatikainen ei kiistä Julkisen sanan neuvoston merkitystä, mutta uskoo lukijoiden kokevan neuvoston usein etäiseksi ja teoreettiseksi.

Asioiden käsittely julkisen sanan neuvostossa voi myös kestää kuukausia. Lukija-asiamiehen Laatikainen sanoo toimivan vallitsevassa ajanvirtahengessä ja tekevän ratkaisunsa muutamassa päivässä.
-Hänen puoleensa voin myös minä vastaavana päätoimittajana kääntyä ja hakea keskustelussa mahdollisimman pitävää, eettisesti oikeutettua linjaa, Erkki Laatikainen sanoo. Neuvoa-antava lukija-asiamies voi antaa Keskisuomalaiselle oikaisuhuomautuksen tai kehotuksen pyytää anteeksi. Lehden linjasta ja sisällöstä vastaa edelleen päätoimittaja.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat