”Keskimäärin nuorisoautoissa on enemmän väkeä”

Nuoret kuskit erottaa vanhemmista näyttämisenhalu ja matkustajien määrä, kertovat poliisit. Pääasiallisia syitä kuolonkolareihin ovat hurjastelu, alkoholi sekä sosiaalinen paine.

Alle 22-vuotiaat kuskit aiheuttavat kaikista auto-onnettomuuksista 18 prosenttia. Nuorten aiheuttamat kolarit näyttävät kuitenkin olevan keskimäärin muita kolareita vaarallisempia, sillä heidän aiheuttamissaan vahingoissa oli osallisina 27 prosenttia kaikista uhreista, selviää Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista.

Turvavyötä ei käytetä

Pirkanmaan liikenneyksikön päällikkö Jari Näkki kertoo, että nuorten kolareissa turvavyön käyttämättä jättäminen on yleistä.

– Yksi tärkeä elementti on tietenkin näyttämisenhalu, sosiaalinen paine on suurempi kuin vanhemmilla kuskeilla. Kokeillaan miten kovaa tuunatulla autolla pääsee.

– Keskimäärin nuorisoautoissa on enemmän väkeä. Vaikka nopeuksien kameravalvontaa on lisätty, se ei pure pahimpiin tapauksiin. 

– Komisario Kai Loukkaanhuhta Lounais-Suomen poliisilaitokselta on huomannut saman kuin Näkki: tyypillisesti nuoren kuskin autossa on enemmän väkeä kuin vanhemman kuskin.

– Se on ryhmäkäyttäytymistä. Yleisellä tasolla autossa on usein neljä tai viisi nuorta, joista kolme on ottanut alkoholia ja kuski on selvinpäin. Silloin sitä yllyttämistä tapahtuu.

Loukkaanhuhdan mukaan nuoret kaahaavat kesäöisin, kun aikuiset taas kaahaavat aamulla töihin.

Pohjanmaan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Päiviö Roukala toteaa, että keväällä kaahailussa on selvä piikki.

– Kun aurinko paistaa ja tiet sulavat, tulee keväällä ryntäys kokeilemaan kesärenkaita. Vuosien varrella on nähty kilpa-ajojakin, että tielle on menty ja pistetty kerta kaikkiaan urut auki.

Vanhat autot vaarallisia

Poliisit eivät osaa arvioida eri automerkkien turvallisuutta, ja ovat tuunattujen autojen vaarallisuudesta eri mieltä. Liikennevakuutuskeskus tilastoi vuosittain eri autojen turvallisuutta, ja tilastoissa erottuvat vanhat ja pienet autot.

– Uusi turvatekniikka on tullut ensin suurempiin malleihin. Vanhoissa ja pienissä autoissa on suurempi onnettomuusriski, kertoo keskuksen liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola.

–Tuunatut autot eivät näy tilastoissamme. Näppituntumalla kuitenkin ne, joilla on tuunattu auto, haluaisivat pitää autonsa hyvässä kunnossa. Kuolemaan johtaneissa kolareissa näkyvät huonokuntoiset autot.  

Lue myös:

    Uusimmat