Keskikaiteen turvallisuushyöty on selvä, mutta rahaa ei löydy

Konginkankaan tuhoisasta bussiturmasta on huomenna kulunut kymmenen vuotta. Onnettomuuden jälkeen turvallisuutta pyrittiin parantamaan monin tavoin, mutta turmapaikalle ohituskaistan yhteyteen vaadittu keskikaide puuttuu yhä. Suurin syy tähän on rahapula.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mielestä on mahdollista, että turvakaide olisi voinut estää Konginkankaan suuronnettomuuden. Hän pitääkin valitettavana, ettei kaiteeseen ole löytynyt rahaa. Samaan hengenvetoon hän huomauttaa, että Suomessa on useita muitakin tieosuuksia, jotka kaipaisivat kipeästi keskikaidetta.

-Konginkankaalla liikennemäärä on verrattain pieni. On paljon vastaavia paikkoja, joissa liikennemäärä on isompi, mutta kaide puuttuu.

 Konginkankaan bussiturmassa kuoli 23 

-Suomen historian pahin tieliikenneonnettomuus tapahtui yöllä 19.3.2004 Nelostiellä Konginkankaan taajaman kohdalla Äänekoskella Keski-Suomessa.

-Rekan ja linja-auton yhteentörmäyksessä kuoli 23 ihmistä ja loukkaantui 14. Kaikkiaan bussissa oli 36 matkustajaa.

-Paperirullalastissa ollut rekan perävaunu törmäsi linja-autoon, jossa matkusti Rukalle hiihtämään matkalla olleita nuoria.

-Raskaat paperirullat vyöryivät törmäyksessä bussin ohjaamoon ja matkustamoon.

-Onnettomuushetkellä tien pinta oli erittäin liukas.

  


Valtosen mukaan keskikaiteen hyödyt ovat kiistattomat, vaikka kaide saattaa joissain tilanteissa vaikeuttaa esimerkiksi hälytysajoneuvon kulkua. Kaiteet vähentävät nokkakolareita, ja kaksikaistaisten teiden kuolonkolareista nokkakolari on yleisin onnettomuustyyppi. 

Teiden kapeus ongelma

Yleensä kaide rakennetaan ohituskaistan yhteyteen eli niin sanotulle 2+1-kaistaiselle tieosuudelle. Uudet ohituskaistatiet varustetaan yleensä keskikaiteilla, mutta vanhalle tielle kaiteen rakentaminen edellyttää lähes aina tien leventämistä, mikä tuo huomattavia lisäkustannuksia.

Esimerkiksi Ruotsissa valtatiet on rakennettu alun perin leveämmiksi kuin Suomessa, joten niille on helpompi pystyttää keskikaiteita jälkikäteen. 

Liikennevirastosta myönnetään keskikaiteen turvallisuushyöty, mutta todetaan tieverkkoon panostamisen olevan nyt ylipäätään vaikeaa. Raha on tiukassa.

-Puntarissa on, annetaanko tieverkon rappeutua vai estetäänkö vakavia onnettomuuksia? Keskikaide on hurjan tehokas vakavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi, mutta se kilpailee rahasta päällysteiden kunnossapidon kanssa, toteaa yksikön päällikkö Kari Lehtonen.

Liikenneviraston mukaan Suomessa on keskikaiteilla varustettuja tieosuuksia vajaat 200 kilometriä. Ruotsissa tällaisia tieosuuksia on tuhansia kilometrejä.

 

Keskikaide

Lue myös:

    Uusimmat