Kesän aikana sattunut monta kolaripaloa

Liikennevakuutuskeskus pitää kolarirypästä sattumana, vaikka ajoneuvot syttyvätkin kesällä tavallista helpommin tuleen. Parin viime vuosikymmenen aikana autojen paloturvallisuus on parantunut.

Kesän aikana on sattunut useita rajuja kuolonuhreja vaatineita kolareja, joissa ajoneuvot ovat syttyneet törmäyksessä tuleen. Heinäkuussa kolareissa, joissa auto syttyi tuleen, kuoli yhteensä neljä ihmistä. Kaikkiaan kesän aikana jo kuusi ihmistä on kuollut palokolareissa. Kaikki onnettomuudet ovat olleet nokkakolareita.

Liikennevakuutuskeskuksen tekninen johtaja Tapio Alaviiri pitää kesän kolaripaloja satunnaisvaihteluna.

Kesän aikana sattuneet kolaripalot

- On hyvin harvinaista, että ajoneuvo syttyy palamaan kolarin seurauksena. Nyt vain on sattunut sellaisia kolariolosuhteita, joissa ajoneuvo on syttynyt.

Vuodessa tapahtuu tieliikenteessä vuodessa 250-300 kuolonuhreja vaativaa onnettomuutta. Uhreista yleensä muutama kuolee kolareissa, joissa auto syttyy tuleen. Yleensä kyseessä on nokkakolari, jossa ajoneuvot syttyvät herkästi.

Kuluvan vuoden aikana palokolareissa on Suomen pelastusalan keskusjärjestön Spekin mukaan kuollut seitsemän ihmistä. Tieliikenteen turvallisuustilanne on kuluvan vuoden aikana ollut synkkä. Heinäkuun loppuun mennessä onnettomuuksissa on kuollut ainakin 210 ihmistä.

Kolarissa aina paloriski

Uusissa autoissa on enemmän syttymistä mahdollisesti aiheuttavaa elektroniikkaa. Uusien autojen paloherkkyydestä ei kuitenkaan ole tilastotietoa. Alaviirin mukaan maailmallakaan ei ole nähtävissä kolaripalojen kasvua.

Ajoneuvokannassa ei Suomessa ole sattunut onnettomuusrypästä selittäviä muutoksia. Kolareiden tyypitkin ovat pysyneet samankaltaisena.

- Kun ajoneuvossa on palavia nesteitä ja polttoainesäiliöt rikkoutuvat, on paloriski aina olemassa, Alaviiri kertoo.

Syttymisen riski kesällä suurempi

Polttoainetankki sijoitetaan autoon suojaan iskuilta, ja valmistetaan kestäväksi metallia ja muovia yhdistelemällä. Herkkä kohta on kuitenkin polttoaineen siirtäminen moottoriin. Kesällä riskiä lisää polttoaineen höyrystyminen.

Palo saattaa alkaa hajonneesta letkusta tai irronneesta liittimestä, kun valuva neste pääsee kosketukseen oikosulkuun joutuneen sähkölaitteen tai moottoritilan kuumien osien kanssa. Vuodon takia paloja syttyy muutenkin kuin kolareissa.

- Mutta henkilöautoissa näitä sattuu harvemmin. Raskaassa liikenteessä vuodosta tihkuva diesel syttyy helposti osuessaan kuumaan turboahtimeen, Alaviiri sanoo.

Uudet autot turvallisempia kolareissa

Pitkällä aikavälillä autojen paloturvallisuus on parantunut. Vielä 80-luvulla ajoneuvot syttyivät kolareissa herkemmin tuleen, kertoo Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusjohtaja Pekka Sulander.

Kolareissa, joissa palo syntyy, auton hajoaminen on niin täydellistä, että polttoainejärjestelmän rakenteet pettävät.

- Nokkakolareissa voimat ovat todella suuret. Vaikea ajatella, että täysin paloturvallista autoa voidaan suunnitella. Turvallisuutta voitaisiin parantaa ehkäisemällä nokkakolareja, Sulander toteaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat