Kesäkuu toi murheellisen käänteen kauppojen myyntiin

Talouden epävarmuuden lisääntyminen näyttää jo painavan kauppojen myyntiä. Viime kuussa Keskon ja Stockmannin myynti ei enää kasvanut entiseen tahtiin.

Kesko-konsernin myynti kasvoi viimevuotisesta vain 0,6 prosenttia ja oli euroissa hieman yli 820 miljoonaa euroa.

Selvin romahdus tuli viime vuosina vahvimmin kasvaneen rautakaupan myyntiin. Suomessa Rautakeskon myynti heikkeni lähes kahdeksan prosenttia viimevuotisesta ja Baltiassakin viitisen prosenttia.

-Yleinen rakentaminen on hiipunut, joten se näkyy rakennustarvikemyynnissä, kertoo Keskon talousjohtaja Jukka Erlund.

Myös Anttila-tavaratalojen myynti laski kesäkuussa viimevuotisesta. Ruokakeskonkin myynnin kasvu hiipui alkuvuoden tahdista ja jäi yhteen prosenttiin.

- Päivittäistavaramyynnin kasvu oli 3,6 prosenttia, mutta muuten alkuvuotisesta kehityksestä jäätiin selvästi. Osittain on kyse myyntipäiväeroista, Erlund jatkaa.

Kesäkuussa oli tänä vuonna peräti viisi sunnuntaipäivää, jotka ovat kaupalle muita heikompia myyntipäiviä. Viime vuonna niitä oli neljä.

Viime viikolla myös Stockmann selitti heikentyneitä myyntilukujaan myyntipäivillä. Stockmann-konsernin myynti polki kesäkuussa kotimaassa paikoillaan ja jäi euroissa hieman yli 91 miljoonaan.

Stockmannin tavaratalojen myynti laski viime kuussa lähes seitsemän prosenttia viimevuotisesta. Vielä isompi romahdus tuli vaateketju Seppälän myyntiin, joka heikkeni kotimaassa lähes 14 prosenttia.

Kuluttajien talousluottamuksen on mitattu pitkin kevättä horjuneen, kun maailmantalouden epävarmuus on kasvanut ja etenkin Yhdysvalloista tulee tavan takaa huonoja uutisia. Kuluttajien ostovoimaa rokottaa myös yleisen hintatason nousu eli inflaatio, joka äityi kesäkuussa 4,4 prosenttiin.

- Totta kai inflaatio vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Palkkatason nousu on kuitenkin ollut vähintään inflaation luokkaa, eli reaalinen ostovoima on ollut alkuvuonna positiivinen, Erlund muistuttaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat