Kelan huolehdittava tietosuojasta

Kansaneläkelaitoksen tulee kiinnittää paikallistoimistojensa huomiota tietosuojan toteutumiseen asiakaspalvelussa, katsoo apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka kanteluasiaan antamassaan päätöksessä.

Koska paikallistoimistossa asioidessa lähes pääsääntöisesti käsitellään tietosuojan piiriin kuuluvia asioita, tulee tietosuojasta huolehtia riittävän tehokkaasti. Tämä koskee myös tilanteita, joissa asiakaspalvelupiste on jouduttu järjestämään väliaikaisiin tiloihin, Jonkka painottaa.

Jonkan päätös on vastaus Kelan Keravan paikallistoimiston asiakaspalvelutiloista tehtyyn kanteluun. Kantelijan mukaan tietosuoja ei kyseisessä paikallistoimistossa toteutunut, koska palvelutilanteessa vuoroaan odottavat asiakkaat kuulivat palvelua saavan asiakkaan ja virkailijan välisen keskustelun.

Oikeuskanslerinvirastoon pyydetyistä selvityksistä kävi ilmi, että kanteluun johtaneen tapahtuman aikana Keravan paikallistoimiston asiakaspalvelu oli toiminut väliaikaistiloissa palvelutilojen saneeraamisen vuoksi. Selvitysten mukaan tilanne on nyt korjattu.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat