Kela helpottaa asiointiaan – miten sinä haluaisit muuttaa palvelua?

Kelassa on jo pitkään voinut asioida verkossa. Kelan mukaan asiointi on ollut aikaisemminkin helppoa, paitsi jos on pitänyt toimittaa liitteitä, sillä ne on pitänyt lähettää erikseen paperiversioina. Nyt Kelassa puhaltavat kuitenkin muutoksen tuulet, ja asiakkaiden toiveita toteutetaan tehokkaasti. Vaadittavat liitteet voi ensi kesänä lähettää verkossa. Muutoksia tapahtuu myös Kelan kirjeissä, joiden kieltä muutetaan ymmärrettävämmäksi.

Kela kertoo, että sen tekemä pikainen kysely ohikulkijoilta paljastaa, että sen toimintaan ollaan melko tyytyväisiä. Moni on yltynyt jopa kehumaan ystävällistä ja nopeaa palvelua. Muutama asia ihmisiä kuitenkin nyppii. Yksi niistä on se, ettei Kelaan ole pystynyt toimittamaan kaikkia päätöksiin vaadittavia liitteitä sähköisesti. Tämä on tullut esiin myös Kelan asiakasraadeissa, ja nyt asiakkaiden toiveita aiotaan toteuttaa.

– Ihan lähikuukausien aikana miltei kaikki liitteet voidaan toimittaa sähköisesti Kelaan. Tämä nopeuttaa ja sujuvoittaa asioimista, kun kaikki tiedot ovat samaan aikaan Kelassa, toteaa Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä.

Terveyskeskukset, työttömyyskassat tai muut sidosryhmät eivät aina ole pystyneet toimittamaan asiakirjojaan verkossa, mutta ensi kesään mennessä asiaan saataneen muutos.

Rahasumma ja maksupäivä ovat tärkeimmät tiedot

Kun asiakasraadilta kysyttiin, miten päätöksistä kertovia kirjeitä pitäisi uudistaa, vastaus oli yksiselitteinen.

– Ihmiset toivoivat, että heti kirjeen alussa näkyisi maksettavan etuuden euromäärä sekä tieto siitä, milloin raha on asiakkaan tilillä.

Jatkossa asiakasta eniten kiinnostavat tiedot eli tilille tuleva rahasumma ja maksupäivämäärä mainitaan ensimmäisenä, ja päätöstä selittävät lain kohdat ja muut perustelut mainitaan vasta lopuksi.

– Meidän kirjeissämme nuo kaksi asiakkaalle tärkeintä asiaa ovat saattaneet olla melko monenkin kappaleen takana, myöntää Hyssälä.

Kelaan liittyvä lainsäädäntö on monimutkaista ja tämä kuultaa myös päätöksissä ja kirjeissä, kuten lähes jokainen Kelan kirjettä tavannut on voinut itse todeta.

– Voisin lähettää terveisiä entiseen työpaikkaani Arkadianmäelle, että asioita voisi vähän uudistaa ja yksinkertaistaa, hymyilee pääjohtaja Hyssälä.

Uudistuksen pääkohdat:

  • Verkkoasiointia kehitetään mm. liitteet voi toimittaa sähköisesti
  • Päätöskirjeissä kerrotaan heti aluksi summa ja maksupäivä
  • Teitittelystä siirrytään sinutteluun

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat