Kehittyneimmät meriteknologiatuotteet eivät käy kaupaksi

Laivanrakennuksen huippuosaajia joudutaan hillitsemään, koska liian kehittyneet laitteet pelottavat varustamoja ja telakoita.

Suomalaisosaaminen seilaa maailmalla selkeässä johdossa, mutta suurin osa uusista laivoista varustetaan silti vanhalla teknologialla.

Jäänmurtajien rakennusopeista kehittynyt Azipod-potkurijärjestelmä on suomalaista huipputeknologiaa isossa mittakaavassa. Polttoainesäästöjä ja ketteryyttä tarjoavan 360 astetta kääntyvän potkurin luulisi kaappaavan markkinat, mutta ei. Uusi tekniikka herättää aina epäluottamusta.

-Toki aina uusissa ratkaisuissa on myös tällaisia pelko-asioita. Me tietysti tarjoamme asiakkaalle paljon tietoa, koulutusta ja käytännön opastusta, kertoo ABB Marinen myyntijohtaja Jukka Kuuskoski.

Kyse ei ole siitä, että vanhassa olisi vara parempi, vaan tosiasiassa harva haluaa tilata tuotetta jolla on vain yksi valmistaja.

-Markkinoilla yksin toimiminen tietynlaisen konseptin edustajana on aina haaste, eli kilpailua todellakin kaivataan, Kuuskoski sanoo.

-Kilpailu on aina tervettä markkinoilla, se on selvä. Dominoiva markkinaosuus ei ole välttämättä se paras mahdollinen, myös yrityksen omasta mielestä kilpailu pitää tuotekehityksen varpaillaan, toteaa markkinointijohtaja Vesa-Pekka Virkki Wärtsilä Ship Powerista.

Suomessa rakennetut loistoristeilijät ovat täynnä viimeisintä tekniikkaa, mutta useampien kilpailijoiden avulla sama teknologia saataisiin tutuksi myös Aasiassa missä 80 prosenttia tämän päivän laivoista tehdään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat