Käyttäisitkö polkupyörää, jos se olisi autoreittejä nopeampi?

Suomen vertaaminen pyöräilyasioissa Tanskaan ja Hollantiin on kuin vertaisi Kenian maanteitä Suomen maanteihin, sanoo tutkijatohtori Kalle Vaismaa Tampereen teknillisestä yliopistosta.

Hän on väitellyt eurooppalaisten kaupunkien pyöräilystä ja johtaa parhaillaan Ihmisläheinen kaupunkiliikenne -tutkimusryhmää.  

-Suomi on suunnilleen samalla tasolla kuin Ruotsi ja Saksa.  

Suuria ongelmia on Suomessa Vaismaan mukaan kaksi: kaupunkien pyöräilyinfrastruktuuri ja se, ettei pyöräily ole aidosti osa liikennejärjestelmää. Pyörätiet suunnitellaan usein erillisinä kokonaisuuksina, eikä yhdessä muun liikenteen kanssa.  

-Keskustoissa jalankulkijan tulee olla kuningas, pyöräilijän kakkonen, joukkoliikenteen kolmonen ja autoilijan vasta nelonen. Pitkään tärkeimpänä on pidetty autoa.

Pyöräily

Olisi siis siirrettävä pyöräilijät pois jalkakäytäviltä, suunniteltava nopeita ja suoria pyöräreittejä ja hidastettava autoilua tietyissä paikoissa. Esimerkiksi asuinalueilta kaupungin keskustaan pitäisi päästä sujuvasti pyörällä.  

-Jos pyöräilyä halutaan lisätä, pyöräreittien pitää olla nopeampia kuin autoreittien. Autolla voi vähän kiertää.  

Kommentoi: Käyttäisitkö itse pyöräreittejä, jos ne olisivat autoreittejä nopeampia?

Lue myös:

    Uusimmat