Kaupunkikaaharit työllistävät poliisia

Ylinopeudet niin maanteillä kuin kaupungeissakin ovat jokapäiväisiä vaaroja liikenteessä. Poliisi ei pysty pieniin ylinopeuksiin kaikkialla puuttumaan, mutta vaarallisimpia tieosuuksia pyritään valvomaan kaupunkiliikenteessäkin säännöllisesti. Myös liikennesuunnittelulla yritetään karsia hurjastelua taajamissa.

Monissa kaupungeissa poliisi keskittää hurjastelijoiden valvonnan alueille, joissa onnettomuuksia sattuu eniten. Helsingissä yksi musta kohta on Kehä ykkösellä niin sanotun Myllypuron liittymän liepeillä. Nopeusrajoituksena on kuusikymmentä kilometriä tunnissa, mutta moni ajaja ei sitä noteeraa.

Ylinopeuksien ja onnettomuuksien yleisyys johtuu monestakin syystä. Liikennemäärät ovat kasvaneet, helteellä hypätään rattiin kaljahöyryissä, huumeet yleistyvät liikenteessä ja kuiva tie polttelee kesäautojen alla. Turvallisuuden lisäämiseksi pitäisikin kiinnittää huomiota kuljettajan korvien väliin ja vitsa olisi väännettävä jo nuorena.

Liikennesuunnittelulla on onnistuttu joissain paikoin hillitsemään kiirehtijöiden kulkua. Nopeusrajoitusten alentaminen, erilaiset hidasteet asutusalueilla ja liikennevalot suorilla tiepätkillä saavat kaasujalkaa kevyemmäksi. Liikennesuunnittelijat toivovat vielä automaattisen kameravalvonnan lisääntyvän.

Suomen liikenteessä on tänä vuonna kuollut tammi-toukokuussa 120 ihmistä.
(MTV3)


Lue myös:

    Uusimmat