Kauppiaat: Kesäalet jäävät vaisuiksi

Kauppiaat odottavat kesän alennusmyynneistä melko laimeita. Kaupan liiton suhdannekyselyn mukaan noin kolmasosa odottaa, että myynti supistuu viime vuodesta.

Kauppiaiden arviot ovat kuitenkin kahtiajakoisia, sillä lähes puolet arvioi, että myynti kasvaa hieman, alle neljä prosenttia. Neljännes kauppiaista povaa vahvaa kasvua.

- Odotukset ovat ristiriitaistuneet tässä kesän korvalla. Aikaisemmin kauppiaat selvästi odottivat, että varastoon ei juurikaan jää tavaraa. Näitä kauppiaita on edelleenkin suuri osa, mutta on tullut myös esille, että joillain normaalihintainen myynti on epäonnistunut ja he ennakoivat suurempaa alennusmyyntiä, kuvaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Vaikka kuluttaja toivoo rajuja alennusmyyntejä, haluaa kauppias myydä tuotteensa luonnollisesti normaalihintaisina.

- Alennusmyyntihän ei ole kauppiaan kannalta hyvä asia, koska silloin kalliilla hankittua tavaraa joutuu myymään halvalla, Kurjenoja muistuttaa.

Alesta shopataan muutakin kuin vaatteita

Kurjenojan mukaan alennusmyynnit ovat monipuolistuneet vuosien saatossa: enää ei myydä pelkkiä vaatteita. Kauppansa ale-kyltin alla tekevät muun muassa urheiluvälineet ja kesäkalusteet.

- Kuluttajat kuitenkin odottavat juuri niitä perinteisiä vaatealennusmyyntejä, Kurjenoja sanoo.

Aiemmin hankintoja jätettiin alkukesästä tekemättä alennusmyyntejä silmälläpitäen. Nykyisin näin ei Kurjenojan mukaan tehdä.

- Toukokuussa kesävaatteiden myynti juuri piristyy. Silloin panostetaan kesävaatteisiin ja kesäkauden juhlavaatteisiin, eikä silloin ole mahdollista enää mitään alennusmyyntejä odottaa, Kurjenoja naurahtaa.

Kesä kulta-aikaa kultakaupoille

Kesämyynti on monille kaupan aloille lähes elinehto. Esimerkiksi rautakauppojen myynti on toukokuussa ja kesäkuussa neljänneksen suurempaa kuin kuukausimyynti keskimäärin. Samoin kukkia myydään toukokuussa liki 90 prosenttia enemmän kuin normaalikuussa.

Urheilu- ja kultakauppojen myynnistä puolestaan jopa 28 prosenttia tehdään touko-heinäkuussa.

- Ilman joulua ja kevään ja kesän juhlia Suomessa ei olisi montaakaan kultasepänliikettä, sillä alan myynnistä lähes puolet kerätään joulu- ja touko-heinäkuussa, Kurjenoja sanoo.

Viime vuonna koko vähittäiskaupan myynnin arvo touko-heinäkuussa oli 8,9 miljardia euroa ilman arvonlisäveroa. Päivittäistavaroiden myynti tästä oli 3,6 miljardia euroa.

Lue myös:

    Uusimmat