Kauppareissut siirtyvät verkkoon

Kaupan alan asiantuntija uskoo ruuan verkkokauppojen läpimurtoon Suomessa. S-ryhmällä on jo myönteisiä kokemuksia ruokaverkkokaupoista, ja myös kuluttajat suhtautuvat nettiostamiseen myönteisesti.

– Nettiruokakaupassa on valtava potentiaali. On ennakoitu, että nettiruokakaupan osuus Suomen koko päivittäistavarakaupasta olisi tulevaisuudessa jopa viisi, ellei kymmenen prosenttia, arvelee professori Arto Lindblom Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

S-ryhmä pilotoi ruokaverkkokauppaa yli kymmenessä kaupassa pääkaupunkiseudulla, Kuopiossa, Oulussa ja Turussa. Kohderyhminä ovat erityisesti isot perheet, kiireiset ja vanhemmat ihmiset. Toiminta alkoi vuosi sitten, ja sitä ollaan valmiina laajentamaan, mikäli kysyntää löytyy.

Myös Kesko kokeilee verkkokaupan toimivuutta yksittäisissä ruokakaupoissa myöhemmin tänä vuonna.

Professori Lindblom uskoo ruuan nettikaupan laajenevan koko maahan 3-5 vuoden kuluessa. Hänen mukaansa ruokaverkkokauppa on tukena tavallisen kaupankäynnin ohella. Nettikaupan etuina ovat nopeus ja helppous.

Ruokaverkkokauppa tekee Suomessa nyt toista tuloaan. Useat ketjut kokeilivat ruoan verkkokauppaa toiveikkaina jo 1990-luvun lopussa. Ne lopettivat kuitenkin muutamassa vuodessa, kun kustannukset kohosivat liian suuriksi.

(MTV3)

Katso Niko Rannan juttu:

Lue myös:

    Uusimmat