Kauppamatkat pidentyneet

Suuret kauppakeskukset kasvattavat suosiotaan varsinkin pääkaupunkiseudulla.

Tuoreen päivittäiskaupan dynamiikkaa selvittävän väitöstutkimuksen mukaan pienten vähittäiskauppojen häviäminen pidentää kotitalouksien ostosmatkoja ja osa haastatelluista kotitalouksista joutui vaihtamaan asiointipaikkaa myymälän lopettamisen takia. Pidentyneet asiointimatkat ovat erityisen hankalia vanhuksille.

Kauppakeskuksista vetovoimaisimpia ovat ne, joissa on erikoisliikkeitä ja joissa on saatavilla myös julkisia palveluita.

Erityisesti kehitys on suosinut kauppakeskuksia, jotka ovat hakeutuneet hyvien kulkuyhteyksien varrelle parhaan ostovoiman omaaviin paikkoihin. Pienten myymälöiden määrä putosi tutkimusajanjakson aikana lähes puoleen.

Filosofian lisensiaatti Jorma Pietalan talousmaantieteen alaan kuuluva väitöskirja Päivittäistavarakaupan dynamiikka ja ostoskäyttäytyminen pääkaupunkiseudulla tarkastetaan tänään Helsingin kauppakorkeakoulussa. Pietala kehitti asiointikäyttäytymisen tutkimiseen paikkatietojärjestelmään perustuvan dynaamisen asiointimallin. Mallilla haluttiin selvittää kotitalouksien ostojen suuntautumista. Tutkimuksen aineistona olivat kotitalouksien ja myymälöiden haastattelut, jotka tehtiin ajanjaksolla 1990-1999. Kyseessä on ensimmäinen paikkatietojärjestelmään perustuva asiointikäyttäytymisen tutkimus.

Pietalan kehittämän mallin avulla yksittäisen myymälän myyntiä voidaan ennakoida 88 prosentin varmuudella, kun myynnin volyymia selitetään myymälän pinta-alalla ja kaupan attraktiokertoimella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat