Kauppa-autojen kato pahenee

Kauppa-autot lopettavat toimintansa yleensä siinä vaiheessa, kun ajokin elinkaari on tullut tiensä päähän.

Uusi kauppa-auto on harvinaisuus kyläteillä. Tämän vuosituhannen puolella vain kaksi uutta kauppa-autoa on aloittanut liikennöinnin kylillä. Toinen niistä on Kangasniemelle Etelä-Savoon hankittu ajokki, joka otettiin käyttöön aivan äskettäin. Hankinnan mahdollisti kyläkauppojen investointituki, jolle ei toistaiseksi ole luvassa jatkoa tämän vuoden jälkeen.

Kangasniemeläinen kyläkauppias Petri Huoponen kuitenkin hankki vastikään upouuden ajokin 16 vuotta vanhan tilalle.

Kauppias sai 220 000 euron investointiin 40 000 euron tuen. Satsausta vauhditti osaltaan kauppa-autotoiminnan vapautuminen kahleista. Aiemmin sai mm.pysähtyä vasta kilometrin päähän kyläkaupasta, nyt rajoituksia ei ole. Petri Huoponen merkitsee jatkuvasti uusia pysäkkejä reitin varrelle.

Huoposen ajaman reitin varrella asustaa 600 viikkoittaista vakiasiakasta, joista monelle kauppa-auto on ainoa henkireikä.

1970-luvulla maassamme liikennöi parhaimmillaan 1200 kauppa-autoa. Niistä suuri osa suurten keskusliikkeiden laskuun. Tänä päivänä kauppa-autoja kaartaa kyläteillä enää kuutisenkymmentä.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 09.05.2005)

Lue myös:

    Uusimmat