Kaupan vaikuttajat: Kuluttajat entistä varovaisempia

Suomalaiset kaupan vaikuttajat arvioivat, että viime aikojen negatiivinen yhteiskunnallinen keskustelu on luonut Suomeen lamatunnelman.

Ihmiset miettivät kuluttamispäätöksiään pidempään ja ovat normaalia varovaisempia. Samalla kulutus jakautuu vahvasti. Hintojen merkitys korostuu, mutta myös kalliimmat erikoistuotteet käyvät kaupaksi.  

– Hinta on selvästi korostunut. Samanaikaisesti suosiotaan nostavat erilaiset superfoodit ja proteiinipitoiset ruoat, joiden hinta voi olla moninkertainen tavallisiin tuotteisiin verrattuna, huomautti yksi haastatelluista.  

Solitan tutkimuksessa haastatellut arvioivat, että kaupan ongelmien pääsyy on yleisen talouskehityksen heikkous. Jo kesän 2013 huonot myyntiluvut saivat monet kaupan yhtiöt turvautumaan yt-neuvotteluihin ja vahvistivat kuvaa alan ongelmista.  

Tutkimusta varten haastateltiin 27 ylemmän johdon edustajaa Suomessa toimivista vähittäiskaupan ketjuista. Näkemyksiään kertoivat muun muassa Gigantin, Keskon, Lidlin, SOK:n, Stockmannin, Suomen Lähikaupan, Expertin, Clas Ohlsonin, IKEA:n ja XXL:n johtajat.   

Lue myös:

    Uusimmat