Kaupan omien tuotemerkkien myynti hurjassa kasvussa

Moni ruokaostoksilla käyvä vaihtaa nykyisin kalliimman tuotemerkin kaupan omaan, ja usein myös samalla halvempaan vaihtoehtoon. Kaupan omien, kuten Keskon Pirkka- ja S-ryhmän Rainbow- ja X-tra -tuotemerkkien suosio onkin hurjassa kasvussa. Pirkka-tuotteiden myynti kasvoi toukokuussa 49,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. S-ryhmän omien tuotemerkkien myynti on puolestaan kasvanut 36 prosentin vuositasolla.

– Pirkka-tuotteiden hyvään myyntikehitykseen ovat vaikuttaneet monet tekijät, kuten onnistuneet uutuuslanseeraukset, kertoo Ruokakeskon Tavarakauppa-yksikön johtaja Minna Kurunsaari.

Kurunsaari pitää kuitenkin mahdollisena, että ruoan hinnan kallistuminen ajaa asiakkaita edullisempien tuotteiden pariin.

– On toki mahdollista, että asiakkaat tällä hetkellä suosivat valinnoissaan Pirkka-tuotteita edullisina tuotteina.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kertoo, että taantuman myötä kuluttajille on tullut ostokäyttäytymiseen muutostrendi, jossa he ovat vaihtaneet perinteiset ostoksensa edullisempiin merkkeihin.

– Osalle kotitalouksista käytössä olevien tulojen vähenemisen myötä vaihto halvempiin tuotteisiin on todellinen tarve muuttaa ostokäyttäytymistään.

Hyvää laatua halvalla

Taantuma ei kuitenkaan Ojapellon mielestä yksin selitä kasvavaa suosiota. Edullisen hinnan lisäksi myös koko ajan monipuolistuva valikoima sekä hyvä laatu houkuttelevat valitsemaan kauppojen omia tuotemerkkejä.

– Kuluttajien luottamus edullisiin ja laadukkaisiin kaupan merkkeihin on selvästi kasvanut, ja se on ohjannut ostotottumuksia yhä enemmän niiden suuntaan.

Myös Pirkka on saanut kuluttajien luottamuksen puolelleen.

– Pirkka-tuotteiden myyntiä on kasvattanut niiden hyvä hinta-laatusuhde sekä kuluttajien luottamus Pirkka-brändiin, sanoo Kurunsaari.

Ojapelto kuitenkin muistuttaa, että halvemmissakaan tuotemerkeissä ei voida pettää asiakkaan odotuksia.

– Kaupan omien merkkien, samalla tavalla kuin muidenkin, on täytettävä asiakkaiden odotukset. Tuotteiden on maistuttava.

Lue myös:

    Uusimmat