Kaupan omat merkit jälkijunassa Suomeen

Suomessa kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupasta on eurooppalaisittain alhainen. Omien merkkien käyttö on kuitenkin kovassa kasvussa. Myös suomalaiskuluttajat suhtautuvat myönteisesti kaupan omiin merkkeihin.

Kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupasta on Suomessa edelleen alhainen verrattuna muihin Euroopan maihin. Markkinatutkimusyhtiö ACNielsenin mukaan kaupan omien merkkien määrä kasvaa Suomessa kuitenkin kärkivauhtia.

Suomessa kaupan omien merkkien osuus ACNielsenin tutkimista tuoteryhmistä on vain 10 prosenttia, kun Euroopassa osuus on keskimäärin 23 prosenttia. Kärjessä on Sveitsi 45 prosentin osuudella.

Kaupan omia merkkejä tulee markkinoille Euroopassa enää 4 prosentin kasvuvauhdilla, kun Suomessa kasvuvauhti on 16 prosenttia.

Omien merkkien käyttö on kasvussa kaikkialla maailmassa. Euroopassa kaupan omien merkkien osuus on suurin maailmassa, mutta kovinta kasvu on kehittyvillä markkinoilla. Koko maailmassa kaupan merkkien osuus on 17 prosenttia myynnin kokonaisarvosta ja kasvuvauhti on 5 prosenttia.

ACNielsenin tutkimus käsittää 80 tuoteryhmää 38 maassa. Tutkitut maat edustavat yli 60:tä prosenttia maailman bruttokansantuotteesta.

Kuluttajat suhtautuvat myönteisesti

ACNielsenin mukaan kaupan omien merkkien rynnistystä edesauttaa kuluttajien myönteinen suhtautuminen niihin. Yli 21 000 kuluttajan vastaukset 38 maassa kertovat, että 68 prosenttia kuluttajista pitää kaupan merkkejä hyvänä vaihtoehtona.

Suomessa kaupan omien merkkien suosio on vielä selvempi. Peräti 86 prosenttia kuluttajista pitää kaupan merkkejä hyvänä vaihtoehtona. 79 prosenttia suomalaisista luottaa myös merkkien laatuun.

ACNielsen arvioi, että kauppa näyttää markkinoivan yhä enemmän omia merkkejään asiakkaiden arvojen ja elämäntyylien mukaan. Edullisen hinnan lisäksi mukaan tulevat esimerkiksi luomu- ja terveystuotteet.

Omien merkkien brändiarvoa pyritään siirtämään myös päivittäistavarakaupan ulkopuolelle esimerkiksi rahoitus-, vakuutus- ja televiestintätuotteisiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat