Kaupan keittiöt valtaavat alaa kotiruoalta

Jo seitsemän kymmenestä 15-79-vuotiaasta suomalaisesta korvaa kotiruokaa ruokakaupan keittiössä valmistetulla ruoalla.

Savusilakkaa salaatin kera

Kaupan keittiön valmiin ruoan ostaminen on yleisempää kuin ravintolasta tai kahvilasta mukaan otettavan valmiin ruoan ostaminen. Kaksi kolmesta Taloustutkimuksen Take away & HRM -tutkimukseen osallistuneesta suomalaisesta ilmoittaa ostavansa silloin tällöin ravintolasta mukaan valmiin ruoan.

Tutkimuksessa selvitettiin kotiruokaa korvaavien käyttövalmiiden ruoka-annosten tai aterian osien ostamista oman keittiön tuotteita myyvistä päivittäistavarakaupoista, erilaisista ravintoloista ja kahviloista. Mukana eivät olleet perinteiset teollisesti valmistetut eines-, pakaste- tai mikrovalmisruoat.

Tutkimuspäällikkö Kirta-Maria Haapasalo selosti tuloksia tänään Helsingin Messukeskuksessa, jossa avattiin hotelli-, ravintola- ja suurkeittiöalan ammattilaisten Gastro-messut. Samanaikaisesti Gastron kanssa ovat Messukeskuksessa ViiniExpo 2004 sekä Kalamessut.

Naiset ostavat yleisimmin kaupan valmisruokaa

Valmiilla aterioilla kotiruoan korvaavat yleisimmin suurissa kaupungeissa asuvat, Etelä-Suomessa, erityisesti Uudellamaalla asuvat, alle 50-vuotiaat, lapsiperheet, keski- ja suurituloiset taloudet. Yleisimmin kaupan valmisruokaa ostavat naiset, kun miehet vastaavasti hankkivat yleisimmin ruokaa mukaan ravintoloista.

Harvimmin kotiruokaa korvaavat valmiilla aterioilla yli 55-vuotiaat vastaajat. Kiire, ajanpuute sekä valmiin ruoan ostamisen helppous ja nopeus sanotaan kotiruoan korvaamisen yleisimmäksi syyksi. Ajanpuute vaivaa eniten naisia, 35-44 -vuotiaita, Helsingissä asuvia ja lapsiperheitä. Ostamisen helppoutta korostavat erityisesti yksinäistaloudet. Nuoret, alle 25-vuotiaat kertovat ostavansa valmiita aterioita hetken mielijohteesta ja painottavat aterian maukkautta.

Kotiruoan korvaamista leimaa edelleen hampurilais- ja pitsakulttuuri, toteaa tutkimuspäällikkö Haapasalo. Päivittäistavarakauppa on kuitenkin kasvattanut suosiotaan valmiin, erityisesti ruokamaisen valmisruoan ostospaikkana. Aiempaa useammin tähdennetään ostopaikan runsasta tuotevalikoimaa ja sijaintia päivittäisen kulkureitin läheisyydessä tai sen varrella.

Kotiruoan korvaamiseen valmiilla aterioilla suhtaudutaan yleisesti myönteisesti, sillä 70 prosenttia on sitä mieltä, ettei päivällisen valmistus arkisin kotona ole vaivan arvoista. Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta 15-79 -vuotiaat suomalaiset kuluttajat ovat vahvasti sitä mieltä, että alusta asti tehdyn kotiruoan makua ei voita mikään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat